Hoe voorkom ik dat er gas ontstaat ik mijn zelfgemaakte knoflookolie?

Ik maak sinds een aantal jaar knoflookolie en mme jeanette olie. Het verschilt per keer, maar soms komt er druk op de fles te staan. Wanneer ik de fles open komt er een knal en bubbels. Happy New year! Maar hoe voorkom ik dit? De flessen zijn goed gedesinfecteerd. Verder doe ik alleen de ingrediënten in de olie. Schijnbaar moeten deze eerst verhit. Hoe doe ik dit het beste?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Antwoorden (1)

Omdat knoflook en pepers ingelegd in olie bacteriën kan laten ontstaan (het gaat uiteindelijk gisten en dan krijg je gas!), moet je wel voorzichtig te werk gaan. Bewaar de knoflookteentjes niet in de olie. De knoflookteentjes worden eerst kort opgebakken, daarna pas geroosterd in de olie zodat de smaken heerlijk intrekken en vervolgens verwijder je de knoflookteentjes van de olie . De fles waarin je de olie bewaart moet je even steriliseren met kokend water (en nog beter met soda) en het beste is om de zelfgemaakte knoflookolie in de koelkast te bewaren. Zo kun je de olie ongeveer een 4-6 weken bewaren.
Voor de Madame-Jeanette olie:
Verhit de zonnebloemolie in een steelpan op middelhoog vuur. Halveer de pepers en doe ze bij de zonnebloemolie. Zet zodra de olie tegen de kook aan zit het vuur uit (je ziet beetje oliedamp). Laat de pepers ongeveer 1 nacht trekken in de olie.
Schenk de olie met behulp van een trechter in de goed steriele fles en bewaar op een droge, koele en donkere plek. Passen de pepers er ook nog bij? Lekker doen. Dat ziet er niet alleen leuk uit, de olie krijgt er ook nog meer pit van.
(Omdat de pepers heel sterk verhit zijn kan je ze in de olie bewaren, omdat ze dan ook steriel zijn).