Waarom smelten veel mensen chocolade in een pannetje als het ook in de magnetron kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Het beste antwoord

Hoe smelt je chocolade?

Er zijn twee manieren om chocolade te smelten: in een warmwaterbad (au bain marie) of in de magnetron:

1. Warmwaterbad

Hiervoor zijn speciale au bain-mariepannen te koop, maar een gewone, niet te lage pan met heet water en een daarin passende metalen hittebestendige kom of een tweede pan, werkt net zo goed. Let erop dat de bodem van de kom of pan niet de bodem van de pan met water raakt, anders treedt er oververhitting op. Breek de chocolade in kleine stukjes, op deze wijze wordt de smelttijd gereduceerd. Reguleer het vuur zodanig dat het water in de onderste pan heet is maar niet kookt. Doe de chocolade in de bovenste pan en roer regelmatig. Van de diverse soorten chocolade is pure chocolade het meest hitte bestendig. Vooral melk en witte chocolade smelten zeer makkelijk en branden gemakkelijk aan als je niet goed oplet, daarom moeten deze goed geroerd worden.

2. Magnetron methode

Plaats de chocolade in stukjes in een magnetronbestendige schaal en verhit het in de magnetron gedurende 30 seconde. Haal de schaal uit de magnetron, roer en plaats de schaal weer terug in de magnetron voor nogmaals 30 seconden. Herhaal dit totaal de chocolade gesmolten is. Waarschijnlijk ben je geneigd om de tijdsintervallen te verlengen, maar hou in je achterhoofd dat chocolade zijn vorm behoudt totdat er geroerd wordt. Bepaal niet alleen de tijd aan de hand van hoe het eruit ziet. Wanneer de chocolade vrijwel geheel is gesmolten, haal het dan uit de magnetron en roer het vervolgens door en laat de warmte doordringen totdat alles gesmolten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wij doen dat in een pannetje omdat we geen magnetron hebben...
13 jaar geleden
Ikzelf doe dat omdat ik al roerende in een pannetje beter in de gaten kan houden hoever de chocolade al gesmolten is. Bovendien, als je het vermogen van de magnetron te hoog zet en je chocola ploft heb je zo'n vieze magnetron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijzelf sprekend: Magnetron heb je minder controle op. Je moet weten op hoeveel watt en en welke tijd je het moet smelten in welke hoeveelheden.

Is dat te hoog of te lang dan loop je grote kans om het weg te moeten gooien of dat een van je gezinsleden het opgedroogd uit het bakje mag schrapen als die daar zin in heeft...

Au Bain Marie heb je meer controle op doordat je het kan roeren en in de gaten houden en van het vuur kan halen als het goed lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het in de magnetron doet,zonder pannetje,krijg je zo'n kliederboel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?? Als je het gewoon in een kommetje doet gebeurd er niks. Ook hoef je dan alleen maar een kommetje schoontemaken en niet ook nog een pannetje.
Het kan inderdaad ook in de magnetron, maar dan heb je meer kans op aanbranden. In een pannetje au-bain-marie gebeurt dit sowieso niet