Ik heb een elektrisch kookpit van 15 cm. Wat maakt het verschil in cm voor de pan uit bij het koken?

ik heb een pit elektrisch van de blokker van 15 cm groot van links naar rechts
(het elektrische kookvlak ervan is 15cm groot), nu
ik lees in de handleiding dat een pan van dezelfde grootte hierop moet,.
nu heb ik een pan van 18 cm, die komt maar 1 cmtje rondom over de pit
uit, en een pan van 21 cm die er te groot voor is.
is het schadelijk voor zo een pit een te grote pan erop te zetten of is
dit ivm het opwarmen (de tijdsduur van het koken) ?
ik ben van plan de 18 cm pan op dit pitje te zetten, hij lijkt niet eens
te groot ervoor en komt maar amper over de pit heen, is dit een goed
of slecht idee ?

3 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (2)

Nee hoor, is geen probleem.
Een pan die (iets) groter of kleiner is dan de kookplaat, dat doe ik zo vaak.
Gaat helemaal goed.
Als je een echt grote pan op een klein plaatje zet, dan duurt het wat langer voor die warm is natuurlijk.
Maar dat heeft eigenlijk nog meer met het vermogen van de kookplaat te maken dan met de grootte.
3 jaar geleden
nee hoor kan wel, je moet er alleen rekening mee houden dat als je pan echt groter is dan de doorsnee van de kookplaat dat het eten midden in sneller heet is dan aan de kant, dus wat meer roeren/omscheppen
anneliez