Waaraan dankt Dutch baby pancake zijn naam als het niet uit Nederland komt?

Ik wil dit weekend pannenkoeken bakken. Omdat ik de meeste soorten al weleens heb geprobeerd, was ik toe aan iets nieuws. Ik kwam toen het recept voor Dutch baby pancakes van Chrissy Teigen tegen. Nu blijkt dat de Dutch baby pancake helemaal niet uit Nederland komt. Waarom wordt het dan toch Dutch baby pancake genoemd?

3 jaar geleden
in: Koken
7K

Antwoorden (2)

De term Dutch komt van het woord “Deutsch”, wat wil zeggen dat dit recept een duitse oorsprong heeft. En omdat dit recept vroeger in een kleinere vorm werd geserveerd, kreeg het de naam baby pancake, oftewel Dutch Baby. De Dutch Baby is een soort kruising tussen een soufflé, omelet en pannenkoek.
Een van de verhalen over de oorsprong van dit baksel is dat het voor het eerst in Seatlle is gemaakt. De Amerikanen hadden moeite met het uitspreken van het woord Deutsch en maakten daar Dutch van.
Toegevoegd op 25 september 2020 09:39: tekst
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Je was me voor. Zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_baby_pancake
SentWierda
3 jaar geleden
Dat Dutch in dit geval van Duits is afgeleid, lijkt me te gemakkelijk. Duits betekent: uit Duitsland, maar Duitsland als land is van recente datum. De pancakes zijn honderden jaren ouder.
Duitstalig komt wel in aanmerking, met o.a. Zwitserland, Oostenrijk, Bohemen en Duitstalig Frankrijk. Je komt dan in de VS terecht bij o.m. de Herrnhutters en de Amish. En dan blijkt het Duitse dialect Deitsch in Pennsylvania te zijn vervormd tot Dutch.
Dutch is afgeleid van het woord Deitsch = een Duits dialect.
De Dutch baby pancake heet in de VS ook wel German pancake, Dutch Puff of Bismarck.
Deitsch is het Duitse dialect dat door Duitse emigranten in de VS werd gebruikt. Deze emigranten vestigden zich met name in Pennsylvania waar hun taal Pennsylvania Dutch wordt genoemd. Tot deze Duitstalige emigranten horen o.m. de Amish.
De oorsprong van het dialect Deitsch ligt in de regio Palts-Lotharingen, het Duits-Franse grensgebied. In de VS wordt dit dialect Palatine German genoemd (Palatine is een verwijzing naar Palts-Lotharingen). Deitsch wordt in de VS Pennsilfaanisch Deitsch genoemd.
Wikipedia heeft een pagina in dit dialect: https://pdc.wikipedia.org/wiki/Pennsylfaanisch_Deitsch