Waarom kan ik geen pannenkoeken bakken?

Wat doe ik fout?

Mijn pannenkoeken zijn altijd hard (dat als je rolt breekt de buitenkant) van buiten en aan de binnenkant zacht (nog deeg) Ik maak mijn pannekoeken ook speciaal daarom niet dik maar het lukt niet.

Als ik het vuur lager zet komt de pannenkoek niet los van de pan. Als ik hem langer in de pan doe brand hij aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
23.2K

Antwoorden (12)

Het allerbelangrijkste, een goede pan.

Ten tweede moet je pan overal even heet zijn en de boter rijkelijk gevloeid hebben in de pan.

Ten derde, blijven oefenen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar bak je je pannenkoeken in? Ik gebruik altijd bakboter en een tefalpan. Ik zet het vuur middelhoog en dan laat ik de pannenkoek rustig een minuutje of twee liggen, totdat er geen vloeibaar beslag meer te zien is. Dan draai ik hem pas om. Als ik de pannenkoeken warm wil houden, zet ik ze op een bord in een oven die op 75 graden staat. Altijd prima pannenkoeken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooiste is om twee crepepannen te kopen met een antiaanbaklaag. Ze liggen wel eens bij de Aldi/Lidl voor 10 euro. Voordeel is dat ze een lage rand hebben en je gebruikt ze alleen voor pannenkoeken. Maar op zich moet het ook met een dikke koekenpan van gietijzer lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bertolli olijfboter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel olijfolie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter is gewone bakboter, dat wordt minder heet en dan wordt je beslag niet zo hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olijfolie bevat onverzadigde vetten. DOor de salade is dat gezond(er) dan onverzadigde, maar bij bakken breken de onverzadigde sneller af en wordt het juist ongezonder. Vooral bij olijfolie van de eerste persing (extra vierge). Die moet je dus nooit gebruiken om mee te bakken. Boter (al dan niet vloeibaar) werkt prima. Of reuzel, nog lekker ook.
De binnenkant van je koekenpan nooit afwassen met zeep, en niet in de spoelmachine afwassen. Met heet water afspoelen, en met een prop papier drogen. Anders blijven de pannenkoeken vastzitten.Vet de pan eerst met wat olie in.(alleen de binnenkant). Klontje boter in de pan, niet donkerbruin laten worden, en een lepel beslag ingieten. Indien je wat gesmolten boter door je beslag roert gaat het ook al beter., tijd nemen en vuur niet te hoog. Per zijde van de pannenkoek heb je zeker 3 min. nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk deze video eens voor handige tips:

http://www.youtube.com/watch?v=t6maiY8RFdE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het recept goed en blijf bij de pan staan. Af en toe met de bakmaat eronder. En zodra het een geheel is geworden, omkeren en dan nog heel kort doorbakken. 10 seconden of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo naar je probleem luister (lees) dan is je pan niet heet genoeg. En probeer eens slaolie of olijfolie om in te bakken.

Mijn recept:
1 ltr. melk
4 eieren
zout naar smaak
2 zakjes vanille suiker
bloem toevoegen tot je een Yogurt dik belag hebt. (ongeveer 750 gr)

Pan goed heet laten worden met een scheutje olie in de pan. (hoog vuur, je kan het later iets dempen)

Wat beslag in het midden van de pan, pan rond draaien zodat het beslag goed verdeeld en de pannenkoek lekker dun wordt.
Als het beslag droog is aan de bovenkant draai je de pannenkoek om nog even laten bakken en klaar is kees.

P.s. De eerste is bijna altijd gedoemd om te mislukken, dus niet gelijk opgeven.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets meer melk erbij dan dat op het pak staat, dan is je pannekoek dunner en de bovenkant sneller droog, waardoor je eerder kan omdraaien en de pannekoek niet aanbakt of te hard wordt. Verder een goeie pan en juiste temperatuur. Even expirimenteren want elke pan is toch weer anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe altijd extra eieren in het beslag. Als je dan langer klopt, krijg je er meer lucht in (ook voor cake!).

Verder doe ik vast een scheutje zonnebloemolie in het beslag, en daarna strijk ik met een kwastje de hete pan lichtjes in. Beslag erin. Als de bovenkant 'droog' is, omkiepen en klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te lezen doe je een paar dingen fout : je hebt je vuur te hoog en te weinig geduld.

Je hebt wel een goede pan nodig trouwens ; in een pan met een kromme bodem wordt het niet wat. Zeker de eerste pannenkoek mislukt bijna altijd, omdat de pan nog niet heet genoeg is. Xde tweede gaat vaak al een stuk beter.

Dan moet je hem goed invetten - pannenkoeken bakken zonder boter wil nog steeds niet, de boter goed laten smelten en verdelen over de pan. Dan pas het beslag erin en meteen uit laten lopen.

En dan moet je wachten. Als de bovenkant droog / dof is met kleine putjes, is de achterkant vermoedelijk gaar (even checken hoe bruin, anders nog even wachten) en komt hij vanzelf los van de pan om te keren. Dan bak je de andere kant nog twee, drie minuten.

Veel mensen willen te snel op te heet vuur. Dan is het inderdaad OF een uitgedroogde pannekoek, of een verbrande, of een onherkenbare brij. maar met een goede pan en een beetje oefenen, moet het lukken. Een extra eitje door het beslag wil ook nog wel eens helpen.

Overigens kan het bakken van pannenkoeken op elektra inderdaad een hele toer zijn, ALS het al lukt, omdat je niet met de temperatuur kunt 'spelen' . Als dat het geval is, probeer dan eens op een campinggasje of het je daar wel lukt ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk geschreven, echter bij inductie is de temperatuur juist beter te regelen. Dit in tegenstelling van keramisch, die werkt inderdaad niet snel genoeg. Keramisch is een goedkope manier van elektrisch koken wat enkel als voordeel heeft geen gas te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het helemaal niet over inductie, maar over echt ouderwets elektrisch koken, op van die dikke stalen platen. Dát wil niet. Keramisch , halogeen en inductie wil volgens mij al een stuk beter. Ik hoop dus niet dat het minnetje dáár voor was ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inductie is ook elektrisch koken, dus daar was ruimte voor verkeerde interpretaties en neen Marleen, ik meld het wel als ik je min.
Hoi. Smelt een half pakje boter en roer dat door je beslag. Geen boter meer gebruiken om te bakken. Probeer het eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan er ook een cursus voor volgen