Welke kaas/kazen passen goed bij cous cous? (met gehakt).

Ik ben niet zon kaas expert maar het lijkt me lekker om bij de cous cous (met ui, knoflook, gehakt, paprikapoeder, komijnpoeder, kaneelpoeder, tomaatblokjes, courgette en nog wat kleine groentetjes) een lekkere kaas bij te serveren op (Turks) brood. Zijn er suggesties? Alvast veel dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4K

Het beste antwoord

Aan de ingrediënten te oordelen past er uitstekend geraspte belegen kaas bij.
De pittige smaakjes krijgen hiermee ondersteuning door de ietwat pittige kaas.
Eerst een deel v.d. kaas door de warme couscous mengen, dan de groentjes en kruiden erbij, weer alles doorroeren (evtl. wat pesto lijkt me ook heel lekker als je dat tovallig in huis hebt) en dan strooi je op het laatst nog wat kaas over het gerecht.
Lekker om het dan 15 min. in de oven te gratineren (200 graden C.)

Ook geitenkaas (evtl. verkruimeld met peterselie/bieslook) kan je over het bord strooien.

Verkruimelde feta-kaas kan ook, lekker in combi met verse munt/koriander als je dat tenminste lekker vindt. het past er in elk geval wel bij.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Allen waren nuttig. Deze vond ik het beste. Volgens mij gaat het wel smaken met alle tips!

Andere antwoorden (4)

Roomkaas met bieslook lijkt mij daar goed bij passen. Want harde kazen combineren met een oosters gerecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
combineren niét, moet dat zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Jij maakt een couscousgerecht zoals je macaronie maakt.
Daar serveer je Turks brood bij.

Dat heeft allemaal niet zo veel te maken met de originele Noord Afrikaanse
couscousgerechten.
Dus maakt het ook niet zo veel uit welke kazen je er bij doet,
want in Noord Afrika doet met dat niet.

Dan hangt het er dus van af wat je wilt:
Wil je dat de couscous alle aandacht krijgt, koop dan een kaas(smeersel) wat
zacht van smaak is en niet de overhand krijgt.
Hele jonge kaas.
Smeerkaas zonder veel toevoegingen.
Roomkaas zonder veel toevoegingen.
Verder zijn er bij de supermarkt tegenwoordig zo veel soorten kaas
dat het echt ook smaakafhankelijk is.

Als jouw couscous heel pittig van smaakt is zou je voor een zoetige kaas
zoals een ananasroomkaas kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feta is erg lekker door couscous.

Evt met zontomaatjes en pijnboompitten, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind kaas op Turks brood in dit geval dubbelop.
Het klinkt heel lekker, maar het brood wordt meestal gebruikt om te dopen in de saus. Als je dat toch te droog vindt kun je altijd nog roomboter erop doen, knoflookolie (zelf maken) of een vochtige/vloeibare saus met kikkererwten.

Ik denk dat je dan meer in de sfeer van je lekkere maaltijd blijft.