Ik gebruikte gist en baking soda in mijn brood. Is dat een probleem?

Ik was mijn verstrooide zelf en deed baking soda ipv zout in mijn brooddeeg. Hierdoor heb ik nu een brood met gist en baking soda. Zou dit kwaad kunnen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
3.7K
Pieterke
3 jaar geleden
Het wordt voor sommige kwalen zelfs aangeraden baking soda te gebruiken. Googel maar eens op baking soda.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoe is het brood geworden??

Antwoorden (2)

Dat is echt geen probleem. Het brood is misschien extra luchtig en een beetje flauw van smaak, maar het kan absoluut geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor de gezondheid kan het geen kwaad als je dat bedoelt.
Het kan wél invloed hebben op het bakresultaat en dan met name de smaak. Baksoda wordt pas actief als het in contact komt met een zure stof zoals karnemelk, cirtroensap, yoghurt enz. maar ook cacao, honing, rozijnen zijn bijv. producten met een zuurtje.
Omdat baksoda direct actief wordt als het in contact met de zure stof komt, is het wel belangrijk dat je het op het goede moment toevoegt. Doe je dat te vroeg dan is het koolzuur dat zorgt voor de rijs, al vervlogen voor het brood klaar is.
Brooddeeg met baksoda erin mag niet voorrijzen maar begint al te rijzen als je het in de warme oven plaatst. Aangezien je gist hebt gebruikt neem ik aan dat je het deeg toch eerst liet rijzen en daarmee is de baksoda al sowieso onwerkzaam geworden en zal niets toevoegen aan evtl. luchtiger brood dat extra gerezen heeft.
Het kan ook zijn dat de smaak niet lekker geworden is, dat gebeurt namelijk als je er teveel van toevoegt. Het kan dan zelfs oneetbaar zijn geworden doordat het een zeepachtige smaak heeft gekregen. Omdat je het als gewoon zout zag, zal je er weinig van hebben gebruikt neem ik aan. Als de andere ingrediënten al veel smaak hebben zal je dat kleine beetje baksoda waarschijnlijk nauwelijks proeven.
amc