Is vanilla cake hetzelfde als biscuitbodem?

In een engels recept staat vanilla cake vermeldt? Is dat hetzelfde als biscuitbodem?
Ik heb dat namelijk nodig voor een stapeltaart

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Het beste antwoord

Niet helemaal, door biscuitbodem gaat normaliter geen boter. Maar elk recept voor vanillecake en biscuitbodem is weer anders...

Voorbeeld basisrecept biscuitbodem
- 2 eieren
- 60 gr suiker
- zakje (8 gr) vanillesuiker
- snufje zout
- 40 gr bloem
- 20 gr maizena

Voorbeeld basisrecept vanillecake
Vanillesuiker, 1 kopje boter, 2 kopjes suiker, 3 kopjes bloem en 4 eieren.
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat zijn twee heel verschillende deeg(beslag)soorten. Het grootste verschil zit hem hierin dat je voor een biscuit geen boter gebruikt.
Voor biscuit heb je eieren, suiker en bloem nodig, aangevuld met vanille en soms ook wat maizena. Hierdoor krijg je een luchtig relatief droog deeg met weinig smaak. Het is typisch beslag dat voor een taart gebruikt wordt, waar de vulling de smaak maakt en niet het deeg.
Cake beslag bestaat uit drie gelijke delen bloem met wat bakpoeder zodat hij ook rijst, of zelfrijzend bakmeel, boter, eieren en suiker.

Cake is vooral door de boter vetter en heeft daardoor al direct meer smaak. Zo'n plakje cake heeft dan ook verder geen vulling nodig en smaakt zo al lekker. Cake is ook zwaarder, compacter en steviger dan biscuit.
Biscuit is daarentegen licht en luchtig, heeft echter minder smaak en is wat droger van structuur. Hij heeft daarom altijd iets van vulling nodig om er een lekker gebakje van te maken....een plakje biscuit is echt niet lekker bij je koffie ;-)
amc