Wat voor deeg krijg je met (750 g zelfrijzend bakmeel, 16 g bakpoeder, 1 tl zout, 500 ml lauw water met 1 uur rijstijd) ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
8.3K

Antwoorden (3)

Klinkt als brooddeeg!
In de link een recept, daar word gist gebruikt maar met zelfrijzend meel is gist overbodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien je geen gist gebruikt, wordt het nooit echt brood. Om te beginnen moet je deeg laten rijzen als je gist gebruikt, maar zelfrijzend bakmeel mag je niet laten rijzen. In feite heb je de basis voor een cake, mits je er nog suiker en boter bij doet.
Je kunt ook denken aan het Engelse soda bread, maar dan wordt het deeg ook gelijk in de oven geschoven en is er geen rijstijd. En het wordt ontzettend snel '"oud".
Het enige is het een keer te proberen maar ik vrees dat het bitter gaat tegenvallen en met 750 gram meel maak je in feite twee "broden". Als ik brood bak - gewoon met de hand- neem ik 400 of 500 gram en dat wordt een brood van normaal model, plm 800 gram zwaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zijn de hoeveelheden en ingrediënten voor Roti-deeg en wel voor ong. 18 stuks.
Er moet alleen geen bakpoeder bij. Je krijgt dan teveel rijs.
Je maakt van 750 gr. zelfrijzend bakmeel (óf bloem met bakpoeder) en 5 dl. water een samenhangend, soepel elastisch deeg kneden.
Smeer de bovenkant in met wat olie en laat het 1 uur afgedekt rusten.

Prak dan 500 gr. gekookte aardappelen fijn en kruid ze met kerrie,knoflook, zout en peper. Vorm nu van het deeg 18 ballen, maak ze wat plat en leg in het midden wat van de aardappels. Draai het deeg dicht en druk de naad in wat bloem op het werkvlak. Rol het deeg nu met de deegroller tot een ronde dunne lap. de vulling moet er tussen zitten en mag niet door het deeg heen komen.
Vraagt om wat handigheid, dus niet te hard drukken!
Verwarm een koekenpan tot heet en smeer er een beetje olie in. Leg hier de roti in .
Druk de randen plat als hij bol begint te worden.
Bak hem nu aan beide kanten tot de roti droog is (hij mag niet bruin worden).

Nu kan je de roti vullen .
Voor kipvulling bak je stukken kip in olie met wat boter. In een wok of grote braadpan gaat het prima. De stukken kip worden in porties bruin gebakken samen met ui, knoflook en soepgroenten . Bestrooi alles met kerriepoeder.Doe er tomatenpuree en bouillonblokjes bij en enkele aardappels in stukken.
Voeg er dan zoveel water bij tot alles onder staat en laat zo'n 1-2 uur zachtjes gaar worden. Naar smaak kan je er nog gehakte peper of sambal erbij doen.
amc