Ik ben op zoek naar een recept voor Potjie Kos, wie kan me hieraan helpen?

Jaren geleden in Afrika eens Potjie Kos gegeten, een heerlijke Afrikaanse stoofpot.

Tijdens de laatste wedstrijd van Oranje in de groepsfase komen er wat vrienden voetbal kijken en een vorkje meeprikken.
Nu lijkt het me leuk en lekker om Potjie Kos te maken, maar ik heb het recept niet.

Oke, ik kan wel zoeken op internet, maar ik ben benieuwd of iemand van jullie hier wel eens Potjie Kos gemaakt heeft en er een lekker recept van heeft.
(bij voorkeur voor gebruik in een slowcooker, maar dat zal wel lastiger worden).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

UIk heb ze wel eens helpen maken, toen ik in ZA woonde. Maar dat was meestal een kwestie van de koelkast in duiden en kijken wat er op het punt stond te vergaan. Daar een stok vlees in repen bij en een paar uien, aardappelen & knoflook en in de hete kolen naar het voor zetten. Feitelijk is het gewoon een stoofpot met groente & vlees. 'Laat je fantasie lopen'. Harde groentes (pompoen, aardappel ed) zijn het meest geschikt omdat je de boel redelijk lang laat garen. Ook niet te klein snijden, anders heb je alleen maar prut over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

gerecht
Potje kos

ong. 300 gram schapenvlees
ong. 300 gram rundsvlees
ong. 300 gram varkensvlees
2 stengels bleekselderij
3 bosuitjes
150 gram erwten
een halve groene paprika
peterselie
zout & peper
ong. 2 kg aardappelen
roomboter
50 gram bakboter
750 mililiter runderbouillon
3 wortelen
200 gram gesneden kool
100 gram bonen

- Snij de wortelen, paprika, bleekselderij en bosuitjes klein. Doe alles in een grote schaal, voeg ook de kool, erwten en bonen toe. Bestrooi met zout en peper en meng alles door elkaar.
- Snij het vlees in blokjes en bak het bruin. Als al het vlees is gebakken, haal het uit de pan en bestrooi het met wat zout en peper.
- Doe de bouillon in de pan van het vlees en roer alle vleesbaksels los; giet de bouillon daarna terug in de kan.
- Doe nu, laag om laag, groente- en vleesmengsel in de braadpan. Strooi bovenop de fijn gesneden peterselie. Giet de bouillon er op en zet het op een klein sudderpitje.
- Laat het zo ongeveer 2 uur stoven. Niet doorroeren.
- Dien op met in-de-schil-gekookte aardappelen en roomboter.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom die minnen? Alleen omdat Eleo internet als bron gebruikt heeft?
Compensatieplusje van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermoedelijk gemind omdat je specifiek vroeg naar eigen ervaring en zelf aangaf dat je wel op Internet kon zoeken.
ik ging ook vooral van het 'recept' uit dat je niet wist
en in mijn antwoord is het recept verwerkt.
in ieder geval bedankt voor het plusje!
Potjie kos is geen Afrikaans gerecht, maar een typische manier van bereiden. Het belangrijkste is dat het in lagen gestoofd wordt. Wat je er in stopt maakt niet uit, maar let wel op de volgorde. Kook je groente en vlees, leg dan eerst de groente in de slow cooker en daar bovenop het vlees en je mag niet roeren.
Ik zou zo`n beetje de bobotie ingrediënten gebruiken.
Eerst kurkuma, kerrie en garam masala aanfruiten ( ca. 1 el. van alles) ong. 30 sek. in hete olie. Vuur lager en dan uien en knoflook erbij en even bakken. Doe nu het uien mengsel in de slow cooker. daar bovenop wat rozijnen en appel of groenten als paksoi, paprika en stukken tomaat die je even aangebakken hebt. Je kunt er ook stukken aardappel bij doen bijv. en als de groente zo`n 10 min. geprutteld heeft, dit bovenop de uien in de slowcooker doen. Je hebt dan al stukken riblap met peper gekruid en met wat bloem aangebraden en bruin gebakken en dit leg je nu bovenop de groenten. Maak ½ l. runderbouillon van een blokje of pot, en giet dit over de slowcooker inhoud en zet hem aan. Als je hem eerst 2 uur op hoog zet, dan 4 uur op medium en nog zo`n 2 uur op low, dan zijn je aardappels nog stevig en het vlees botermals. Ook lekker lijkt me als je het met appel en rozijnen maakt i.p.v. groenten om door het appelmengsel wat kaneel, abrikozenjam, chutney en een scheutje rode wijnazijn te doen.

Kip met rijst;
Braad kipstukken aan.
Giet in de slowcooker sojasaus, honing, geraspte gember, knoflook en sap uit een bikje ananas. Doe in de slowcooker en roer door. Kip erbij en mengen met de saus.
Deksel erop en zo`n 4 uur hoog koken. Laatste ½ uur ananasstukjes erbij. Voor het serveren de kip eruit halen en de saus binden met wat maizena. Rijst op het bord, kip er bovenop en daarover de saus. Dit is iets wat ik zelf weleens maak en ze vinden dit heerlijk.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziet er goed uit.
Potjiekos
Ingrediënten voor 4 personen
2 kg ontbeend (wild)rundsvlees, 1 kg runderschenkel, 75ml (5el) bloem, 15ml (1el) zout, zwarte peper, nootmuskaat, 400ml champignonsoep (blik), 1 ltr appelsap, 250ml droge witte wijn, 4 aardappels (in blokjes), 5 wortelen (in schijfjes), 4 uien (in ringen), snijbonen (in stukjes), 4 tomaten (in blokjes), 360gr zelfrijzend bakmeel, 1/2 tl zout, 375ml melk

Hulpmiddelen
Potjie, dit is een soort heksenketel van gietijzer

Bereidingswijze
Bak het vlees aan alle kanten bruin en voeg dan de soep, de bloem en de kruiden toe. Verwarm de appelsap met de wijn en giet dit over het vlees. Breng het geheel weer aan de kook en laat het op een zacht vuur zon 3 a 4 uur pruttelen. Doe alle groenten bovenop het vlees en laat dit nog een 1/2 uur verder pruttelen. Maak ondertussen een zacht deeg met het bakmeel, zout en de melk. Duw dit een beetje uit en leg dit in de pan bovenop het vleesmengsel en de groenten. Doe de deksel op de pan en laat het geheel nog een 1/2 uur doorpruttelen zonder het deksel van de pan te halen.

Serveertips
In Afrika zeggen de mannen altijd; De potjiekos is klaar wanneer de fles whiskey leeg is!