Wat is het recept voor spokenbrood?

Héél erg lekker! Wordt verkocht door een paar bakkers, voor mij ver weg en ik kan geen recept vinden, de bakkers hebben op hun site ook geen ingrediënten lijst staan

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
3.1K
Amadea
4 jaar geleden
Deze broodvariatie was mij onbekend; door te googelen vond ik als beschrijving: heerlijk gevuld meergranenbrood met bruine basterdsuiker, roomboter, hazelnoten en een snufje kaneel. Maar eigenlijk is spokenbrood de naam van een paddenstoelensoort.
SentWierda
4 jaar geleden
Spokenbrood is vooral bekend in de Achterhoek - of ruimer genomen het Nedersaksische grensgebied met Duitsland. Een landelijk bekendere variant is het Friese suikerbrood.
Amadea
4 jaar geleden
Fries suikerbrood lijkt meer op Zeeuwse bolus dan op Achterhoeks spokenbrood.
SentWierda
4 jaar geleden
@Amadea. Ja, er is een zekere overeenkomst: beide zijn erg zoet. Maar er zijn ook verschillen. Zeeuwse bolus is een van oorsprong (Sefardisch) joods gerecht met als belangrijkste ingrediënt bruine basterdsuiker; de bolus is als joods gerecht verwant aan vlechtbrood zoals galles.
Fries suikerbrood heeft als belangrijkste ingrediënt witte suiker: kandij of fijngemalen suilkerklontjes of parelsuiker.

Antwoorden (1)

Het recept van spokenbrood is geheim. Dat is dus niet te krijgen.
Wat de ingrediënten (meergranenmeel, kaneel, roomboter, hazelnoten, bruine basterdsuiker) betreft, lijkt hazelnoot-kaneel babka brood er wel op:

Ingrediënten
• 120 ml halfvolle melk (lauwwarm)
• 4 gram gedroogde gist
• 1 tl fijne kristalsuiker
• 50 gram fijne kristalsuiker
• 1 ei (M)
• 1 eidooier (M)
• 300 gram meergranenmeel
• snuf zout
• 50 gram ongezouten roomboter
Vulling
• 80 gram ongezouten roomboter
• 120 gram lichtbruine basterdsuiker
• 1 el kaneel
• 100 gram geroosterde hazelnoten (fijngehakt)
Zie verder: https://www.laurasbakery.nl/hazelnoot-kaneel-babka-brood/
Vanzelfsprekend is de structuur wel heel anders:
https://www.bakkerijscholten.nl/wp-content/uploads/2015/10/3270-Spokenbrood.png
Toegevoegd op 08 december 2019 09:34: tekst
SimonV