Hoe maak je nu het lekkerste balletje gehakt?

Iedereen maakt de balletjes gehakt anders klaar!
maar wat is nu het lekkerste balletje gehakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Oma's gehaktballen met jus
Ingrediënten voor 2 personen
200 gram half om half gehakt *
1 ei *
1 eetlepel melk *
1 theelepel bouillonpoeder *
? theelepel nootmuskaat *
? theelepel kruidnagelpoeder *
2 beschuiten *
30 gram boter of margarine *
zout * peper.

Bereidingswijze
Gehakt in een kom doen. Toevoegen: ei, melk, bouillonpoeder, zout, peper, nootmuskaat en kruidnagelpoeder. Beschuiten erboven fijn verkruimelen. Goed door elkaar kneden tot stevig mengsel. Gehakt (met natte handen) tot twee ballen vormen.

In een braadpan de boter verhitten. Gehaktballen op halfhoog vuur in ca. 4 minuten rondom bruin bakken. Vuur lager zetten en gehakt met schuimspaan uit pan halen.

1 dl water aan het braadvet toevoegen en alle aanbaksels goed losroeren.

Gehakt terugdoen in pan en met het deksel schuin op de pan in ca. 25 minuten zachtjes verder gaar sudderen. Gehakt af en toe omdraaien, en evt. scheutje water toevoegen.

Deze ballen zijn heerlijk:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja heb ik en ze zijn lekker!!

Andere antwoorden (10)

Over smaak valt niet te twisten... maar een fijngesneden uitje door het gehakt, een klein beetje pit erin door wat extra peper, een klein scheutje ketchup, en vergeet de nootmuskaat niet. En natuurlijk zout naar smaak.
De ketchup erin lijkt een vreemde toestand, maar de suiker van de ketchup caramelliseert aan de buitenkant, en de kruiden van de ketchup geven een beetje extra smaak van binnen. Alleen: een klein beetje ketchup, anders wordt het helemaal niets!
itsme
14 jaar geleden
köfte
Zie link voor recept
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hapjes/kofte-805.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekkkeerrrrr lijkt me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar het is wel gehakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook zo, wat maakt het uit of ze rond of plat zijn. het gaat om de smaak.
Gehakt kun je zoveel kanten mee op,altijd een ei erin en paneermiddel,ook een uitje,verder doe ik het ook wel eens met nasi kruiden,een half pakje op 500 gram gehakt,en verder speel ik er gewoon wat mee,peper kerrie,klein beetje sambal,of een beetje verse selderij,het is maar net wat ik in huis heb,belangrijk is het bakken,mooi rondom bruinen,dan blus ik ze af met een pakje jus en laten garen,zo heb je ook een bal met lekkere jus voor bij het eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gooi er, naast natuurlijk een ei en paneermeel ook het volgende doorheen:

-zeer fijngesneden stukjes paprika
-zeer fijngesneden rode ui
-een teentje geperste knoflook
-peper en zout

Als ik daarvan ballen heb gedraaid prop ik een stukje oude kaas in de kern.

Langzaam sudderen maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is erg relatief! Ik vind de balletjes van mijn dame heerlijk,maar jij zou ze misschien niet lekker vinden. Dus is er volgens mij geen eenduidig antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zweedse bullar, van Knorr Wereldgerechten. Een echte aanrader en je hebt vast nog nooit iets lekkerders geproefd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smaken verschillen, maar ik vind deze gerechten echt chemisch smaken.
Sorry :( -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je deze variant weleens geproefd?
wat enkele al eerde schreven is dit niet een eenduidi andwoord op te geven maar wel enkele richtlijnen zoals gebruik vers gehakt maar denk ook na wat je er ingadoen bijvoorbeeld ei maak het product na braden droger van smaak en paneermeel of beschuit gemalen makt het losser en ruller maar te veel geeft weer een broodsmaak en het braden beinvloed ook de smaak als je de pan te warm laat worden verbrand de uitenkand en krijg je een harde rand en te koud krijg je ook weer een droge bal je kan ook met een kerntemometer werken dan moet je zorgen bij gehakt dat je warm eet boven de 65 graden zit en bij produkt dat je weer laat afkoelen boven de 72 graden zit wat het produkt beinvloed is hoe je het mengt door wat langer mengen krijg je weer een vastere bal kan ook weer zo lang mengen dat de bal sponzig woord met andere woorden enkele verschilende manieren proberen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn geheim: naast alle ingredienten die al genoemd zijn, 2 oude witte boterhammen zonder korst laten weken in melk i.p.v. paneermeel of beschuit. Hier worden je gehaktballen lekker luchtig van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak kleine balletjes met gesnipperde ui, ketjap, gember, sambal en kokos erdoor. Bakken en afblussen met een scheut sherry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenvoudige maar lekkere klassieke hollandse gehaktballen met een uitje.
Bereidingstijd van het recept:
40 minuten

Ingrediënten voor dit recept:

Voor 4 ballen:

500 gram rundergehakt of half om half gehakt
vers en grof gemalen zwarte peper
ca. 2 theelepels zout
1 ui
1 rauw ei
1 afgestreken theelepel nootmuskaat poeder
1/2 theelepel kruidnagelpoeder
beetje olie

Bereiding:

Snipper het uitje fijn en fruit het in een beetje olie tot het bruin begint te worden. Mag redelijk bruin worden maar natuurlijk niet verbranden.
Doe ondertussen de gehakt, het ei, ca. 2 theelepels zout (een beetje afhankelijk van wat je een theelepel vindt) en de kruiden in een kom en meng deze goed.
Meng zodra de uitjes bruin zijn deze door de gehakt en maak daar 4 ballen van.
Bak de ballen in ca. 30 minuten in een beetje olie of margarine in een open pan. Eerst even op hoog vuur rondom mooi bruin bakken en daarna op een laag vuurtje gaar laten worden.
Af en toe de ballen draaien en goed opletten dat ze niet aanbranden. Geen water toevoegen tijdens het bakken. We willen immers gebakken gehaktbal en geen soepballen.