Hoe lang kan ik zelfgemaakte ketchup bewaren in de koelkast?

Ik gebruik de volgende ingrediënten:

* 500 gram biologische passata (gezeefde tomaten):

https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/12809/boni-selection-bio-passata-700g-fles

* 10 ml biologische appelazijn of pure citroensap

* 2 mini lepeltjes pure stevia poeder

* 2 theelepels look poeder

* 1 theelepel zoete paprika poeder

* 5 gram dieetzout (33% natrium en 66% kalium)

* 500 mg vitamine C poeder

Ik meng deze allemaal in de mixer en doe het vervolgens in een roestvrijstalen fles en bewaar het in de koelkast.

Hoe lang zou ik dit zelfgemaakte ketchup probleemloos kunnen bewaren in koelkast?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
3.8K
crispy
4 jaar geleden
Ik denk dat je een bewerking vergeet waardoor de houdbaarheid kort is: je moet dit geheel ook nog verhitten en weer afkoelen om alle bacterien en schimmels die tijdens de bewerking erin gekomen zijn te doden.
Zoals jouw recept is, ga ik uit van een paar dagen bewaartijd. Als je het hebt gesteriliseerd dan kom je uit op weken (bij een regelmatig geopende pot) tot maanden (als je het net als zelfgemaakte jam in een steriele pot afgesloten laat staan)
dudemeister
4 jaar geleden
in steriele pot max 2 weken

Antwoorden (1)

Als je dit recept volgt dan is het uitsluitend voor directe consumptie. Bewaren hooguit twee dagen.
Maar als je het geheel steriliseert (kookt) dan kan je het, mits in afgesloten potten of flessen bewaard, wel een paar weken in de koelkast bewaren.