Hoe is de verhouding sap met 17gr. Gelatine?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
2.2K
Amadea
5 jaar geleden
Blaadjes of poeder? Negen gram gelatinepoeder staat gelijk aan 6 gelatineblaadjes.
Amadea
5 jaar geleden
En wat voor gerecht wil je ervan maken? Voor drilpudding heb je twee keer zoveel nodig als voor dunne gelei.

Antwoorden (1)

Je kunt er vanuit gaan dat je voor 85 ml vocht 1 blaadje gelatine nodig hebt als je een volledig opgesteven eindproduct wilt hebben.
Eén blaadje gelatine weegt ongeveer 1,5 gram. In een pakje poedergelatine (Baukje), zitten 3 zakjes van elk 11 gram. Eén liter heldere vloeistof kan met 24 gram gelatine (16 blaadjes dus) zo stijf als een plank worden gemaakt. Vloeistoffen die al enigszins gebonden zijn, zoals room, kwark of een mengsel van melk en eierdooiers, hebben per liter minder gelatine nodig om stijf te worden dan heldere vloeistof.

6. Gebruik wat meer gelatine als de te binden vloeistof alcohol of zure vruchten bevat. Gebruik minder gelatine als het gerecht een nacht in de koelkast kan opstijven.
Bedenk ook dat gelatine niet zal binden bij gerechten met verse ananas, vijgen, gember, kiwi en papaya. Deze producten bevatten bepaalde enzymen die gelatine afbreken. Dit geldt niet wanneer deze vruchten eerst gekookt zijn of in blik zitten.
amc