Bestaan er wafel recepten op basis van meel, dextrose en eiwit?

Ik vroeg mij af of er een recept bestaat om wafels te bakken op basis van meel, dextrose en eiwit van eieren?

Ik wil suiker vervangen door dextrose poeder omdat ik de wafels vooral na het sporten wil nuttigen. Het moet eiwitrijk zijn dus dacht ik aan ei-eiwit die je in flessen kunt kopen.

Wat meel betreft is tarwemeel ok, tenzij ik iets anders kan gebruiken, glutenvrij?

Verder mag er praktisch geen vet aanwezig zijn, direct na het sporten hou ik het vooral bij koolhydraten, dextrose en eiwit.

Kent iemand een goed recept?
Vergeten te vermelden, zuivel (melk) wil ik vermijden omdat ik het niet goed verdraag, dus een plantaardig alternatief zou ideaal zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
1.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik snap je vraag niet helemaal, dextrose is druivensuiker, oftewel glucose, gewoon suiker: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Glucose
gvrox
5 jaar geleden
@Ritsuka glucose is "een" suiker, sacharose is de suiker die we het meeste gebruiken: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sacharose
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ritsuka,ik bedoelde met suiker sacharose (sucrose). Sacharose bestaat 50% uit fructose. Fructose verdraag ik niet zo goed.

Antwoorden (1)

Voor gezonde wafels hoef je niet eens glucose te gebruiken, het kan ook prima zonder enige vorm van een toegevoegde suiker. Wat dacht je van bananen? Die bevatten toch ook suiker maar dan vruchtsuiker. Prima om snel energie en vezels binnen te krijgen, vooral als je sport. Twee gezonde wafels krijg je door een banaan te prakken en in een mixkom te doen. Doe er 1 ei bij, 100 ml. ongezoete amandelmelk ( of neem sojamelk),een halve theelepel bakpoeder en 50 gr. havermout meel of vlokken die je even fijn hebt gemalen in een blender of keukenmachine. Zet er de staafmixer in en roer er een beslag van.
Ik kan je zo niet zeggen of en hoeveel eiwitten of proteïne hierbij zou kunnen, omdat ik het zelf nooit geprobeerd heb. Dit recept kan je misschien als basis zien en uitproberen hoeveel je hiervan kunt toevoegen.
amc