Is koken met rode wijn schadelijk voor mijn dochter van 4?

Ik wil een bolognese saus maken waarvan rode wijn 1 van de ingredienten is. De saus zal zeker 1 1/2 uur op het vuur staan. De alcohol zal er dan wel uitgedampt zijn toch? Kan ik deze saus aan mijn dochtertje van 4 serveren? Of weet iemand een alternatief voor de wijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of 't waar is (heb 't niet nagezocht), maar ik heb gehoord dat als je wijn op 't vuur zet, er giftige dampen vrij komen.

Antwoorden (7)

De alcohol is er dan echt wel uitverdampt (kookpunt van alcohol ligt op 70 graden). Ik zou het doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot wat iedereen denkt, verdampt niet alle alcohol:
"Vrijwel iedereen die ik erover spreek blijkt het te denken: als je kookt met alcoholhoudende drank, verdampt de alcohol daar volledig uit. En dat is dus niet waar. Nee, dronken zul je er niet snel van worden, maar je krijgt wel degelijk alcohol binnen. Het United States Department of Agriculture heeft dat proefondervindelijk vastgesteld.

Als alcohol wordt toegevoegd aan een kokende vloeistof die daarna van de warmtebron wordt gehaald, verdampt 85% van de alcohol. En voor degenen die menen dat bij flamberen alle alcohol verdwijnt: daarbij blijft er zelfs 30% van het oorspronkelijke volume achter.

Ook bij sudderen tegen de kook aan kun je wachten tot je een ons weegt, er blijft altijd nog wat alcohol in het gerecht achter. Na een kwartier 40%, na een half uur 35%, na een uur 25% en na 2,5 uur nog altijd 5%."

http://eetschrijven.blogspot.com/2008/09/alcohol-bij-het-koken.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel de alcohol eruit dampt, zal het een deel in je eten blijven. Maar in de hoeveelheden zijn die er in de saus gaan (waarschijnlijk een paar scheuten?) en de tijd dat het kookt zijn die hoeveelheden compleet veilig. Natuurlijk moet je je dochten niet van glazen wijn voorzien, maar restalcohol in een saus die goed doorgekookt is kunnen geen kwaad hoor.

- Een glas in een pan zaus
- Je dochter eet daar een opscheplepel van, max
-> Dan heb je als input een slok wijn in die saus. Welke vervolgens een uur gekookt heeft, en dus nog maar 1/10 van de alcohol heeft. Dus eigenlijk maar 1/10 slok wijn overblijft.

Er zijn een boel dingen die slecht voro je zijn, maar je moet wel bepaalde concentraties halen voor die schadelijke effecten ook echt plaats vinden.

Ik zou er geen slaap over verliezen. Gewoon mee laten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem. Een groot gedeelte verdampt, en uiteindelijk zal er nog maar een klein gedeelte overblijven.
En hoeveel krijgt zij hiervan nu uiteindelijk op haar bordje? Zo weinig dat je daar echt niet moeilijk over hoeft te doen.
Gewoon lekker mee laten eten, ze eet dit toch niet iedere dag? Een aparte saus voor haar maken is overdreven en onnodige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, kan best. In Frankrijk zie ik altijd dat de kinderen ook gewoon wijn bij het eten krijgen. Bij de allerkleinsten doen ze er dan een scheut water bij. Dat komt dus op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dank aan Ruth.

Heel goed dat je hier aan denkt.

Alcohol verdampt gedeeltelijk in een gerecht. Dit gerecht moet dan wel het een kookpunt hebben bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Het verdampingspercentages hangt ook af van de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol je in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Manier van koken en verdampingspercentage van de alcohol:
Even laten koken: 15%
Flamberen: 25%
15 minuten laten pruttelen: 60%
1 uur laten koken: 75%.

Een scheutje wijn door de saus zal geen kwaad kunnen, want als je de saus een kwartiertje laat pruttelen, is 60% verdampt en dan nog eens gedeeld door het aantal mensen dat mee-eet, is de alcohol in het gerecht te verwaarlozen. Toch zou ik het in dit geval bij een klein scheutje houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je twijfelt bedenk dan dat een goede bolognese saus echt zonder wijn kan. Voor een lekkere saus heb je nodig;
gehakt ( half om half mag best, een beetje vet geeft meer smaak)
wat olijfolie,
de beste zongerijpte tomaten of anders een blik tomaten,
ui en knoflook,
een pepertje mag best,
stukje pancetta of goed gerookt spek,
bleekselderij is ook lekker om met de ui en knoflook mee aan te bakken.

Ui, knoflook en evtl. stukjes bleekselderij even in de olijfolie aanfruiten, spek erbij en even meebakken.
Het gehakt erbij en even rullen. Dan afblussen met de tomaten en sap ( bij bliktomaten) Eventueel wat bouillon en tomatenpuree erbij ( bij tomatenpuree raad ik aan een beetje suiker toe te voegen) En dan heel rustig pruttelen en wel zeker een uur lang. Je zult de wijn echt niet missen.
amc