Wat is feitelijk het verschil tussen brood en cake?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
5.9K
Amadea
5 jaar geleden
De hoeveelheid suiker en eieren.

Antwoorden (3)

In brood zit normaliter geen suiker en al helemaal geen ei en boter. In cake geen water. Eigenlijk is het enige wat ze gemeen hebben meel en en een beetje zout. Zelfs het rijsmiddel is normalter anders. Twee behoorlijk verschillende producten dus, zowel in ingrediënten als gebruik. Wat is de overeenkomst tussen cake en brood is een betere vraag.

Brood:
Ingrediënten
Mensen die zelf brood hebben gebakken zullen misschien weten dat brood voornamelijk bestaat uit 4 ingrediënten:

Meel of bloem van een bepaalde graansoort
Water
Rijsmiddel: gist of desem
Zout

Cake

200 gr suiker
200 gr boter (zacht)
1 zakje vanillesuiker
4 eieren
200 gr zelfrijzend bakmeel (of 200 gr bloem + 1 theelepel bakpoeder + snufje zout)
5 jaar geleden
Mijns inziens is het grootste verschil dat bij brooddeeg gist wordt toegevoegd of er wordt gebruikgemaakt van spontane gisting.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Min. Kijk eens naar de ingrediëntenlijsten van beide producten. Brood maak je niet met boter en een deel suiker gelijk aan het deel meel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In sommige broden moet echter wel eieren of suiker in bijvoorbeeld d dit recept
Kwarkbollen met krenten
150 g krenten
250 g kwark
1 el olie
2 eieren
3 el vanillesuiker
1 snufje zout
1 el bakpoeder
250 g bloem
Brood heeft een vastere structuur dan cake omdat het kneeddeeg is en het heeft meer langzame caloriën dus meer voedingswaarde....cake is luchtiger omdat het roerdeeg is en heeft veel snelle caloriën en minder vezels.
De darmen hebben zo meer te doen bij brood en daarom heb je minder snel honger.

Brood wordt ook meestal van meel gemaakt....cake van de fijnere bloemsoorten.

Brood heeft een knapperige korst.....cake heeft geen knapperige korst, je hoeft amper te bijten bij cake.

Brood heeft ook vaak pitten, zaden of andere graansoorten in het deeg verwerkt. Dit maakt dat je er ook goed hartig beleg op kunt doen.

Cake is over het algemeen zoet van smaak vanwege smaakjes als vanille, citroen- of sinaasappelrasp, die meestal door het beslag verwerkt zijn. Door cakebeslag is het normaal dat je er een geurige smaakstof of essence aan toevoegt, bij brood is dit uit den boze!
Op een zoete plak cake leg je dus geen plak kaas of salami o.i.d. Dit smaakt écht niet!

Het grootste feitelijke verschil tussen brood en cake is toch wel het verschil in baktechniek....broodbakken is een opleiding, maar banketbakken is ook een opleiding, die weer geheel anders is dan broodbakker. Het verschil zit hem dus niet altijd in de ingrediënten. In suikerbrood of bananenbrood zitten ook veel suiker en eieren en kan je ook bloem ipv meel gebruiken,

Cake wordt altijd geroerd en vooral in het begin kan allleen het mixen van boter en suiker wel 5 min. lang duren om het beslag zo luchtig mogelijk te krijgen. Cake krijgt ook geen gist toevoeging waardoor het moet rijzen. Door het gebruik van bakpoeder kan cake ook rijzen, maar dit moet in de oven gebeuren en niet ervoor.

Brood wordt niet geroerd maar gekneed, met de handen of machinaal. De gluten moeten sterke ketenen vormen en het deeg tijdens het rijzen vast houden.
amc
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Eigenlijk zit er zoveel verschil tussen de twee dat de vraag niet echt te beantwoorden is zoveel dingen die je kan verzinnen.
amc
5 jaar geleden
@ LeonardN; Inderdaad.... het zijn dan ook 2 heel verschillende producten, bestemd voor 2 verschillende doelen. Eigenlijk is het zoet tegen hartig, luchtig tegen vast, knapperig tegen zacht, maaltijd tegen toetje zeg maar.
Het enige dat enigszins overeenkomt is de bakvorm waarin het deeg gebakken wordt. Zelfs daarin is er verschil in maatgeving en materiaalkleur (in sommige gevallen)
Brood kan zelfs als met de hand gevormde deegbal zo op de (oven)vloer gebakken worden....probeer dat maar eens met cake....gaat je niet lukken omdat het geen deeg maar beslag is en dus te vloeibaar blijft. ;-)