Wat is een ander woord voor marsepein ?. Ik bedoel geen fondant?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Antwoorden (3)

Marsepein is marsepein....er is geen synoniem of andere benaming voor.
Je zou het kunnen hebben over een 'amandel afdeklaag' voor gebak en als je fondant bedoelt zou je kunnen zeggen 'afdeklaag van suikergoed'.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" er is geen synoniem of andere benaming voor. "
Echt niet? http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php?woord=marsepein
LeonardN
6 jaar geleden
+ Nee echt niet. De daar gegeven woorden zijn eerder beschrijvingen of overkoepelende beschrijvingen dan synoniemen. Bij geen van de woorden die daar staan zouden mensen direct snappen dat je marsepein bedoelt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Bij geen van de woorden die daar staan zouden mensen direct snappen dat je marsepein bedoelt."
Dat geldt ook een beetje voor de mensen die 'marsepein' voor het eerst horen.
LeonardN
6 jaar geleden
Je begrijpt mijn reactie niet. Ik weet wat marsepein betekent, en ik weet wat "gebak" betekent. Ik zie de twee niet als synoniem. Iets van marsepein kan onder gebak vallen. En zo is het met al die "synoniemen". Ik snap nu ook waarom. Ze staan niet onder synoniemen, die sectie is leeg. Ze staan onder puzzelwoorden. Dat wordt duidelijk als je een woord neemt waar wel een synoniem voor is:
http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php?woord=kist&lang=NL
Puzzelwoorden zijn ruime omschrijvingen.
amc
6 jaar geleden
Een synoniem is een ander WOORD voor marsepein. Wat jij aangeeft zijn definities en dat is meer een uitleg wat het is.
In het Koenen woordenboek van 1897 staat: marsepein = amandelbrood.
In het Encyclopedisch woordenboek van K. ter Laan uit 1937 staat als mogelijke oorsprong het Latijnse Marci panis = Marcusbrood.
: :
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Maar volgens http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/marsepein is de oorsprong een Byzantijnse munt.
Amandellekkernij, seizoenssnoep, amandelbrood, Marcusbrood, Sinterklaaslekkernij en Sinterklaassnoepgoed.
-----
Amandelspijs is iets anders dan marsepein, worden toch wisselend voor hetzelfde gebruikt.
-----
Herkomst, verschillende meningen:
Marci panis = Latijn = brood van de god Mars
Marse = Marseille = pain de Marseille
pein = pain = panus = brood
Maulhaban = zittende koning op stempelmunt = Arabisch/Moorse bakkers in Spanje