Wat betekent "a dry cured ham joint"?

"Dry cured, then cut and rolled to order." is de beschrijving, maar wat is hiervan de vertaling?
Wat voor stuk vlees gaat het om en wat voor behandeling heeft het al ondergaan?
Dat is de vraag hier.

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank voor reacties en antwoorden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Curing_(food_preservation) Wat ik er van begrijp dus gedroogd door zout, nitriet, nitraten of suiker. En wellicht daarna weer gerookt. En in plakjes gesneden. Het is dus iets vergelijkbaars als pekelen. De term dry betekent dus gewoon drogen als in het onttrekken van water dmv zout. Het is net wat anders dan pekelen door de andere stoffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joint betekent scharnier. Het zal wel slaan op het feit dat de ham komt van een deel waar een bot scharniert. Maar daar kan iemand anders misschien iets zinnigers over zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt nat pekelen (in een zoutbad) of droog pekelen (in alleen zout). Hier zal dus het eerste gebeurd zijn. Maar helemaal afgezien van de specifieke lettertjes, moet je gewoon kunnen ZIEN of het om rauwe of gekookte ham gaat. Officieel heet rauwe ham "gammon" (zoals Ardenner- en Parmaham) en is ham altijd gegaard (gekookt of gebraden). Daar worden echter ook wel fouten / slordigheden mee begaan. Maar omdat ze er weer plakjes van hebben gemaakt wordt het lastig zonder het vlees zelf te zien. Ik weet ook niet WAAR ze de omschrijving heeft gezien. Als dat op een website is om vlees te bestellen, betekent ' cut and rolled to oder" dat het vlees OP BESTELLING verder gesneden / bewerkt wordt. Staat het op een pak vlees, dan is ' to order' weer heel erg raar.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad Marleen, deze omschrijving heb ik gezien op een website om vlees te bestellen, dat klinkt het ook erg logisch jouw "vertaling".

http://www.sausages.nl/en/joints-of-meat

Het beste antwoord

En droog gepekelde beenham. Daarna zal deze gegaard zijn (gekookt, gerookt, gebraden, gebakken etc. Maar rauwe ham zal het niet zijn, want die heet in het Engels "gammon" en niet "ham". Ham is een gegaarde gammon.

'Joint' zouden we vertalen met gewricht en dan zou het in het Nederlands schenkel zijn, maar Engelse en Nederlandse (er anderstalige) vleesbenamingen overlappen elkaar niet helemaal. Joint wordt in de Engelse keuken gebruikt voor " bout" ; stuk vlees aan het been dus, bij een ham het bovenbeen.

Voor de rest zou ik het vlees even moeten zien, maar het is vermoedelijk ontbeend en in plakken of gelijke stukken gesneden. "Rolled" is wat ze vaak met spek doen ; oprollen voor het snijden. Bij ham lijkt me dat minder gebruikelijk.

Al met al om koud vlees / vleeswaar wat je gewoon kunt eten, hetzij op brood hetzij bij de maaltijd,(hangt een beetje van de dikte van de plakken af) eventueel maar niet noodzakelijkerwijs opgewarmd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het letterlijk vertaald zou het "droog genezen schenkel" zijn.
Wat het echter wel is, is een gepekeld ("to cure" is in dit geval pekelen) en gedroogd hammetje. Dit is het stuk van de achterpoot onder de ham en wat bij ons de kuit zou zijn, of het deel van de poot onder de schouder. Dit wordt gepekeld en daarna gedroogd en meestal gerookt.
Dry cured is een manier van pekelen zonder toevoeging van water, er zijn namelijk twee manieren van pekelen.
Een eerste manier is om pekel te maken met water en zout waarin het te pekelen stuk vlees (of iets anders) wordt ondergedompeld om het zout erin te laten trekken, dit is dus "nat" pekelen. Tegenwoordig wordt de pekel soms ook ingespoten om het proces te versnellen.
Een tweede manier is het vlees (of een ander ingrediënt) in te wrijven met zout en het vlees zo op te hangen waardoor er vocht wordt onttrokken aan het vlees en deze manier is dus "droog" pekelen.
In jou geval heb je dus een droog gepekeld en daarna ontbeend hammetje dat daarna is opgerold om het er terug enigszins te laten uitzien als een hammetje (heel waarschijnlijk in een soort van netje gestoken om het bij elkaar te houden)