Zijn havermoutvlokken al gaar, of moeten ze nog gekookt worden?

Ik heb een recept van 'raw carrot cake', met havermoutvlokken, dit hoeft dus niet gebakken te worden, daarom mijn vraag of de havermoutvlokken al gaar zijn en alleen vocht moeten opnemen, of dat ze eigenlijk gekookt moeten worden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Antwoorden (1)

Havermoutvlokken hoeven alleen vocht op te nemen en worden dus niet eerst gekookt. Want dan wordt het namelijk een dikke drab. Dat komt doordat het zo fijn verwerkt is. Alleen hele haverkorrels moet je eerst weken en koken.

Toegevoegd na 3 dagen:
Havermout bestaat uit verknipte, gestoomde en geplette haverkorrels. Haverkorrels worden eerst gewassen en gepeld. Vervolgens worden ze verhit en in stukken geknipt. De verknipte haver wordt uiteindelijk gestoomd en platgewalst.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik blijf toch zitten met de vraag of de vlokken in de fabriek al voorgegaard zijn, want rauwe vlokken lijken me niet zo gezond. Voor havermoutpap moet je ze altijd een paar minuten koken, maar dat is waarschijnlijk omdat ze dan het snelst vocht opnemen. Ik ga ervan uit dat ze al gaar uit de fabriek komen, en dan gedroogd en geplet worden, maar ik kan dat nergens vinden.