Wat kan ik gebruiken ter vervanging van garam masala of anders kardemomzaadjes?

Heb mijn vorige vraag even verwijderd want daar had ik per ongeluk kurkuma staan ipv garam masala.

Voor een recept ben ik garam masala nodig, maar dat heb ik niet in huis en kan ik hier in de buurt ook niet kopen. Op internet vond ik een recept om zelf garam masala te maken, en daarvoor heb ik wel alles behalve kardemomzaadjes die ik hier ook niet kan kopen.

Wat kan ik tervervanging van garam masala gebruiken, of anders ter vervanging van de kardemomzaadjes wanneer ik zelf de garam masala maak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
43.1K

Het beste antwoord

Verwarm de koekenpan en rooster hierin de komijnzaadjes, de korianderzaadjes en de peperkorrels tot ze een beetje beginnen te kleuren. Schep dit tijdens het roosteren steeds om zodat ze niet verbranden. Laat alles afkoelen. Stamp ze fijn in een vijzel of gebruik een koffiemolen of hakmachine,maar laat het geen poeder worden. Vermeng het mengsel met kruidnagelpoeder, kaneelpoeder en nootmuskaat. dit lijkt nog het meest op masala zonder kardemom. Kardemom heeft op zich weinig smaak maar des te meer geur.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is gelukt. +10

Andere antwoorden (3)

Er zijn heel veel verschillende varianten van garam masala, ook waarin kardemom helemaal niet in voorkomt.

Als je een beetje avontuurlijk bent, kun je zelf een mengsel maken van de kruiden die je het lekkerst vindt, zoals gember, komijn, chili, laurier, karwijzaad, anijs, koriander, peper, kaneel, kardemom, etc. Kardemom kun je gewoon bij de supermarkt kopen, kijk maar eens in het kruidenschap tussen de kaneel en laurier.

Als je de échte garam masala wil, kun je dit toch het beste kant-en-klaar kopen - en dat is ook wel erg makkelijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zaadjes van 6 kardemompeulen leveren één theelepel poeder op. Een theelepel kardemompoeder kan je vervangen door een halve theelepel kaneel plus een kwart theelepel nootmuskaat.
Amadea
13 jaar geleden
Als je zelf garam masala maakt, kun je i.p.v. kardemomzaadjes ook kruidnagel gebruiken. Alleen moet je er iets minder van indoen dan kardemom omdat kruidnagel net iets aromatischer is dan kardemom. Een vervanging voor Garam Masala is er eigenlijk niet. De vijfkruidenpoeder lijkt er wel op, maar heeft meer een 'Chinese' smaak en dat is niet aan te raden in b.v. Indiase gerechten.

Overigens kun je gewoon bij A.H. garam masala kopen.