kan het kwaad kookwater van biospinazie te drinken of beter niet doen wegens nitriet of nitraat ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Antwoorden (1)

Het is beter van dit niet te doen al of niet bio,de kans op te veel nitraten is er zeker(en vooral bij kinderen):
Over het algemeen is het gebruik van kookvocht van groenten erg gezond: de vitaminen die tijdens het koken verloren gaan, worden in het vocht opgenomen. Door het vocht bijvoorbeeld te gebruiken in een bijpassende saus, neem je deze vitaminen mee op.

Je moet inderdaad wel oppassen bij het gebruik van nitraatrijke groenten, zoals spinazie, Chinese kool, snijbiet… Bij het koken komt een deel van het nitraat in het vocht terecht, dat je dus beter niet meer gebruikt. Zo vermijd je dat je te veel nitraat opneemt (vooral bij baby’s is dit belangrijk).
fremar