Is er verschil en zo ja wat is het verschil tussen pavlova en meringue?

Ik kom het beide tegen en het lijkt op elkaar. Ook, is het speciaal voor kerst?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
10.1K

Het beste antwoord

De Pavlova is een dessert, gemaakt van meringue. Hij is ter ere van een Russische balletdanseres Anna Pavlova gecreëerd en naar haar vernoemd.
Het is een mierzoet gebakken eiwitschuim bodem met opstaande rand, die gevuld wordt met vruchten, die het liefst iets zurig zijn (zoals bosvruchten bijv) om het als combinatie lekker te maken. De korst is knapperig...van binnen is hij zacht en luchtig.

Het grote verschil tussen de Pavlova en een grote meringue is de toevoeging van maizena. Hierdoor krijgt de Pavlova een krokante en knapperige buitenkant en een zachte, vochtige marshmallowachtige binnenkant. De meringue is van binnen en van buiten stevig. Deze consistentie maakt een Pavlova eveneens aanzienlijk kwetsbaarder dan meringue.
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

jazeker is er verschil; meringue is stijfgeslagen eiwitten met suiker.
Daar wordt bijv. schuimpjes van gemaakt, of kerstkransjes, meestal met een kleurstof toegevoegd.
pavlova is een feestelijk dessert, eveneens met eiwit en suiker.
vaak wordt dat met de kerst gegeten met fruit, slagroom, nootjes, roomkaas enz.
er zijn talloze recepten om het te bereiden.

Toegevoegd na 5 minuten:
in plaats van roomkaas bedoel ik eigenlijk mascarpone.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kun je dan zeggen dat pavlova gemaakt wordt van merengue?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
precies, het is alleen wat uitgebreider, feestelijker.
Meringue is alleen dat eiwitschuim met suiker en pavlova is een soort taartbodem van eiwitschuim met suiker met vulling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vulling is een soort slagroom met (vers) fruit.