Kun je bloem vervangen door maizena?

Ik wil stoofvlees maken. Volgens het recept moet ik het vlees door bloem halen en vervolgens aanbraden. Ik heb echter alleen maizena in huis en de winkels zijn dicht.
Kan ik de bloem vervangen door maizena?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
42K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
daar kan ik helaas geen antwoord op geven; misschien kun je de bloem vervangen door het eerst door een geklutst ei te halen en daarna door paneermeel.
als je dat ook niet hebt kun beschuit heel fijn maken.
of misschien heb je een aardige buurvrouw die je wat wil lenen......
Ritsuka
6 jaar geleden
ik maak ook wel eens stoofvlees, en gebruik nooit bloem.
Ivana
6 jaar geleden
Stoofvlees met bloem???? Nooit van gehoord. Lijkt me ook niet logisch.
amc
6 jaar geleden
Ivana@ Toch is het vrij normaal om vlees door bloem te halen, voor het gebakken wordt. Het idee erachter is dat door de bloem de saus meer gebonden wordt, als je het vlees afblust met bouillon o.d.
Ivana
6 jaar geleden
Wel voor schnitzel en andere dunne lapjes, maar niet voor stoofvlees. De jus kan je altijd achteraf binden met bloem of maizena, dat wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
precies; vandaar ook mijn tip met paneermeel, bovendien komt er dan ook een krokantje aan het vlees, best lekker, ook in stoofvlees!
wat je ook nog zou kunnen doen; stukken ontbijtkoek er door heen tijdens het stoven.
dat bindt ook goed en is erg lekker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mijn vorige mail was overigens een reactie op amc
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je havermout in huis? fijn gemalen kan je dit gebruiken ipv bloem.
Waarom wil je stoven in bloem? mij ook onbekend hoor. Bakken kan wel (Schnitzels) zoals al opgemerkt is. maar niet stoven.
http://www.handigebaktips.nl/vervangers-voor-bloem/
amc
6 jaar geleden
anke@ het krokante van paneermeel verdwijnt als je het gaat stoven. Dat komt door het vocht waarin het ligt. Heeft dus geen zin. Paneren doe je alleen met bakken.
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/01/recept-voor-goulash-met-rund.html Hier een voorbeeldje wat ik bedoel, zout+ peper en bestuiven met bloem. Je moet het vlees goed droogdeppen en dan even door de bloem halen. Het houdt het vocht iets meer vast in het vlees en het bakt mooier bruin. De bloem bindt vervolgens weer het vocht dat er aan wordt toegevoegd. Uiteraard kan je de saus later ook binden met wat aangeroerde maizena of een lepel bloem.
Ivana
6 jaar geleden
@ amc, je hebt het duidelijk hier niet over stoofvlees.

Antwoorden (2)

In principe, nee.
In bloem zitten gluten en in maïzena niet dat is punt 1
een tweede puntje is dat je met maïzena niet hetzelfde resultaat gaat krijgen dan met bloem omdat dit niet op dezelfde manier reageert bij het aanbraden, maïzena heeft de neiging snel aan te branden.
Wat je wel kan doen is de bloem vervangen door een boterham eens je stoofvlees staat te pruttelen. Snijd van een boterham of twee de korsten af en leg dit op je stoofvlees en laat maar mee stoven. Na een tijdje kan je deze dan gewoon onder je stoofvlees roeren en klaar. Wil je het stoofvlees pittiger maken kan je deze boterhammen insmeren met mosterd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om de saus af te binden kan je ook maïzena gebruiken.
De reden dat in het recept het vlees door de bloem word gehaakt is dat dit zorgt als je het vlees afblust het braadvocht iets gaat binden.
Maïzena is trouwens glutenvrij
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag was of het te doen is bloem door maïzena te vervangen voor het aanbakken. Niet om de saus in te dikken.
Je hebt wel gelijk dat je achteraf de saus kan indikken met maïzena die inderdaad glutenvrij is.