Wat is een non alcoholische vervangen voor rode wijn bij koken?

M.a.w waartoe dient rode wijn en welk ingrediënt heeft hetzelfde effect?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Antwoorden (3)

Die bestaat niet! Wijn wordt eigenlijk alleen voor de smaak toegevoegd en de smaak van rode wijn is niet te vervangen door een andere drank. Je kunt dus hooguit een alcoholvrije wijn kopen om in de buurt te komen.
Als ergens een scheut wijn ingaat, kan je het dus net zo goed weglaten. Het scheelt wel in smaak helaas, maar door er wat extra kruiden, specerijen of een plakje citroen (bij bijv. een vispakketje) aan toe te voegen, kan je het zelf goed op smaak brengen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij een vet gerecht zou je het evtl. kunnen vervangen door rode wijn balsamicoazijn, rode wijnazijn of blauwe druivensap met een scheutje citroensap.
amc
6 jaar geleden
Wijn is vooral voor de wijnsmaak, maar heeft ook suikers en zuren. Die stoffen maken het zoeter en vlees malser. Je kunt het vervangen door druivensap maar ook, in aangepaste hoeveelheden, door rode wijnazijn, granaatappelsap, cranberrysap, citroensap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoezo non alcohol bij het koken? Als je rode wijn bij je gerecht doet tijdens het koken is de alcohol binnen 20 seconden helemaal verdwenen, evenals bij de geflambeerde flensjes die je misschien wel eens in een restaurant krijgt.
De rode wijn bij vleesgerechten is er alleen voor het gerecht een donkerdere kleur te geven, meer smaak door de tannine, en wijnsteenzuur.

Wil je dit, om wat voor reden dan ook, toch niet gebruiken, neem dan een fles rode wijn, Giet in een pan en laat een minuut of 5 zachtjes koken.
Echt, alle alcohol is dan verdwenen.

Nog een alternatief is rode wijnazijn. Dit is rode wijn die men bewust aan fruitvliegjes heeft blootgesteld. Vele fruitvliegjes hebben aan hun pootjes de azijnbacterie en deze zet alcohol om in azijnzuur.
Dus ook in rode wijnaziin zit totaal geen alcohol en maakt een beetje goed wat je hebt verprutst door geen echte rode wijn te gebruiken.
6 jaar geleden
crispy
6 jaar geleden
Alcohol is niet zo snel verdwenen bij het koken, dat is een fabeltje. Lees dit maar eens: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/27/zit-er-nog-alcohol-in-saus-en-stoofpot-1628904-a1504859
svetivlas
6 jaar geleden
Lariekoek! Ken je de spreuk niet "De krant brengt leugens in het land".
Als ik een halve liter wijn 10 minuten kook, af laat koelen en er mijn alcoholmeter in zet, geeft ie 0 % aan.
Als ik de densiteit meet vóór het koken en na het koken bij dezelfde temperatuur is de vkloeistof zwaarder en als ik er dan de tabel bij pak geeft dat aan dat er 0 % alcohol in aanwezig is.
Ik heb verdorie deze discussie al eens meegemaakt onder kennissen en hen het tegendeel op deze manier bewezen.