Hoe maak ik Surinaamse sambal?

Er zijn meerdere smaken/recepten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
2.1K
bamibal
6 jaar geleden
Neem een van die recepten, en doe wat er staat.

Antwoorden (1)

In tegenstelling met de Indonesische sambal die we meestal hebben, worden voor de Surinaamse versie geen lombok pepertjes gebruikt, maar Surinaamse pepertjes als de Madame Jeanette of de Adjuma peper...ze kunnen ook samen verwerkt worden om een heel hete sambal te verkrijgen. De Adjuma ( of Aji Umba) is een nog veel hetere chilipeper dan de Madame Jeanette maar ook minder aromatisch.

Wil je een zeer hete sambal neem dan bovenste 2 soorten pepers en maak ze schoon met dunne handschoentjes aan! Je wilt niet dat je met het sap in aanraking komt en zeker niet in de buurt van slijmvliezen of ogen...het brandt gigantisch!
Haal de steeltjes van de pepers en was ze. Pel knoflookteentjes, schil 1 stuk ui en snijd in grove stukken en pers 1 limoen of citroen uit.
Doe alles behalve het sap in de blender, keukenmachine of zet er de staafmixer in om alles fijn te hakken tot de massa glad is. Neem een hittebestendige bak of kom die je af kunt sluiten en doe de massa hierin. roer er dan suiker en djintan door samen met het limoen/citroensap. Roer alles goed door elkaar.
Maak zonnebloem- of arachideolie heet in een pan op het vuur en giet dit erbij. Deze hete olie roer je er dan ook goed door en sluit de bak/kom of schaal af.
Na een half uur kan je alles verdelen in kleine bakjes of potjes.

Hier is nog een recept voor een mildere sambal;
http://surinaams-eten.blogspot.nl/2014/08/roti-sambal-surinaamse-sambal-voor-bij.html
amc