Kun je de olie die overblijft van een blikje ansjovis nog bewaren en ergens anders voor gebruiken?

heb geen ervaring met ansjovis wil het gaan gebruiken , maar in veel recepten moet je de olie weggooien , maar ik vermoed dat het een goede smaakmaker is.

6 jaar geleden
in: Koken
6.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meer voeding wordt in olie geconserveerd. Zelf heb ik een toepassing van bijvoorbeeld de zonnebloemolie. Die gebruik ik weer voor het smeren van de kettingzaag, omdat je het liefst biologisch afbreekbare olie gebruikt.
flyingcrow
6 jaar geleden
Bedankt voor de goede antwoorden!
dudemeister
6 jaar geleden
nom nom nom
het is de basis van je zelfgemaakte saus !
- als je dit maakt koop je nooit die smakeloze potten uit de winkel meer. ui / knoflook in de pan - smoren
helft van potje ansjovis - kleingesneden - met scheut olie ervan erbij doen.
De vis smelt helemaal weg in de pan. De saus zal net smaken naar vis zoals menigeen denkt maar geeft je saus Umami! Tomaten erbij blik of vers - 30-45 mins opzetten lekker laten pruttelen, naar smaak op smaak brengen, even pureren.
je kunt ook meer maken en als je saus over hebt maak je van de rest een heerlijke soep - aanlengen met water
succes verzekerd

Het beste antwoord

Je kunt ook uitstekend de ansjovisjes op een laag vuurtje, in hun eigen olie laten bakken, tot ze uit elkaar vallen. Roer je ze dan door de pasta of saus, dan verdeelt de smaak zich over het hele gerecht en niet alleen op die happen waar de stukjes ansjovis juist zitten.

Ik maak ook weleens een dressing die er weliswaar meer uitziet als een tapenade maar ook als dressing gebruikt kan worden. Ik bak wat ansjovis in wat eigen olie zachtjes tot ze uit elkaar vallen. Dan roer ik er nog wat olijfolie extra vierge door omdat het anders te zout/heftig wordt en voeg er gehakte kappertjes en citroensap aan toe. Lekker op geroosterde stokbroodsneetjes maar ook door geroosterde/ gekookte groenten of door een salade. Als dip bij rauwkost is het overigens ook niet verkeerd ;-)
amc
6 jaar geleden
flyingcrow
6 jaar geleden
Dankjewel!
amc
6 jaar geleden
Graag gedaan! Ik heb nog wel een tip voor je omdat je aangeeft ansjovis niet te kennen... Het is écht een zoute smaak en daar moet je wel van houden als je ze in stukjes ergens door- of bij wilt doen. Wanneer je ze op laag vuur weg laat smelten is dit uiteraard minder.
Als je bang bent dat je de smaak té heftig vindt...een gekookt of gepocheerd eitje maakt de smaak wat neutraler.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@flyingcrow
Je kunt ansjovis een keertje uit proberen op een pizza! Dan zul je ook zien hoe relatief weinig kleine stukjes er op liggen i.v.m. de heel hartige smaak.
Zelf als visliefhebber zeg ik: Heerlijk, maar je moet er van houden. Veel mensen vinden het vies, bremzout.:)
flyingcrow
6 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Jazeker, die kun je bijvoorbeeld gebruiken om er sauzen van te maken. Is inderdaad een goede smaakmaker. Bijgaand ter inspiratie een recept waarbij je de olie direct gebruikt.

Toegevoegd na 53 seconden:
Recept heeft weliswaar geen ansjovis maar dit kan dus ook met olie van andere vissoorten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
flyingcrow
6 jaar geleden
Dankjewel!