Wat zit er in mascarpone, is dit enkel een soort kaas of is er room bij ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11.4K

Het beste antwoord

Mascarpone is een soort kaas, die voor het eerst voor kwam rond 1600 in Lombardije in Noord-Italië, ten zuidwesten van Milaan. Sommigen zeggen dat de naam uit "mas que bueno" kwam (Spaans voor "beter dan goed") uit de tijd dat Spanje Italië overheerste. Mascarpone wordt gemaakt van lichte room (25% botervet) die door de toevoeging van wijnsteenzuur een dik, rijk, romig en smeerbaar product wordt.

Het kan alleen of met toegevoegde suiker worden gebruikt. Het is waarschijnlijk het bekendst als ingrediënt in tiramisù, het beroemde Italiaanse dessert. Het wordt vaak gebruikt in plaats van boter om risotto dik te maken en te verrijken.

Ingrediënten:

één liter lichte room (De lichte room kan tussen 18 en 30% botervet bevatten. In het ideale geval zou dit ongeveer 25% botervet moeten zijn.)
¼ theelepeltje wijnsteenzuur
Materiaal: Eventueel roestvrij staal dubbele boiler met deksel (anders au bain-marie), steriele zakdoek die wordt gesteriliseerd door te koken en al hangende grondig te drogen, 1 literkom om de wei te vangen

[bewerken] Procedure
1.Verwarm de room au bain-marie tot 85 °C.
2.Los ¼ theelepeltje van wijnsteenzuur in 2 eetlepels water op.
3.Roer het opgeloste wijnsteenzuur in de hete room, goed roeren. Het zou bijna onmiddellijk moeten beginnen dik te worden. Handhaaf de 85 °C vijf minuten, zo nu en dan roeren.
4.Zet het voor 12 uur in de koelkast, in de roestvrij staal binnenpot (of schep het over in een schone plastic container met deksel). De wei zou zich in die tijd enigszins moeten scheiden.
5.Doe het dan in een steriele zakdoek, en hang deze boven een kom. Dan 24 uur in de koelkast om de wei er uit te laten vloeien.
6.Breng de mascarpone over naar een kleinere luchtdichte container, bewaar in de koelkast, gebruik binnen een week of twee.
[bewerken] Opmerkingen
Er gaat een verhaal dat mascarpone oorspronkelijk met citroensap werd gemaakt. Of dit waar is of niet (waar zouden de oude Italianen tenslotte wijnsteenzuur vandaan moeten halen), is niet bekend. Er is berekend dat ¼ theelepeltje wijnsteenzuur aan ongeveer 2 eetlepels (30 ml) citroensap gelijk zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mascarpone is een dikke verse kaas met een hoog vetgehalte (38- 42 procent). Mascarpone wordt bereid door verwarming van halfvolle room tot ongeveer 90 graden Celsius. De room wordt aangezuurd met (citroen) zuur en moet daarna afkoelen. Na 12 uur wordt de wei afgetapt Vervolgens wordt de kaas opgeslagen in kaasdoek of in poreuze vaten zodat hij nog verder kan uitlekken tot de gewenste dikte.
Door het hoge vetpercentage kan mascarpone gebruikt worden als een soort room in zeer verschillende gerechten, zowel hartig als zoet, zowel warm als koud.
In Nederland is de mascarpone vooral bekend geworden door het Italiaanse toetje Tiramisu.
Mascarpone komt oorspronkelijke uit Lombardije in Noord-Italië.
Mascarpone zou een verbastering zijn van het Spaanse “mas que bueno”, wat vertaald betekent: “beter dan goed”.