Kun je confituur die niet opgesteven is nog redden ?

Ik een poging gedaan confituur te maken van diepvriesaardbeien , 800 gr aardbeien en 400 gr gewone witte suiker , 20 minuten laten koken en dan in potten gedaan .... resultaat redelijk lopende confituur , het is precies een saus ipv confituur . Van smaak ik hij goed . Kan ik deze nog redden en hoe ? En hoe zie je eigenlijk dat je confituur klaar is ?

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik heb wel agar agar in huis , kan ik hiermee de confituur nog redden ?

7 jaar geleden
in: Koken
18.9K
Erna55
7 jaar geleden
Op internet kun je veel recepten vinden voor confiture. Daarin staat altijd vermeld hoeveel suiker en pectine je moet toevoegen.
Welk recept had je aangehouden ?
doralien
7 jaar geleden
tja er staan duizende recepten op internet , maar niet altijd zijn deze goed :(, recept was 800 gr aardbeien en 400 gr suiker ( gemaakt met een thermomix)

Het beste antwoord

Ja hoor, die is nog prima te redden.

Jam krijgt een geleistructuur door pectine. Dit is een stof die van nature voorkomt in onder meer appels en cranberries. Als je jam wilt maken van vruchten die weinig pectine bevatten, zoals aardbeien, kun je zelf pectine toevoegen.

Geleisuiker is een mengsel van witte suiker en pectine afkomstig uit appels. Je kunt aan je jam nog wat geleisuiker (Van Gilse) toevoegen, of geleisuiker speciaal (Van Gilse, met extra veel pectine) maar als je geen of weinig extra suiker toe wilt voegen kun je ook een zakje jamversteviger toevoegen (Marmello, natuurvoedingswinkels of Van Gilse geleipoeder).

Een alternatief voor pectine is het verdikkingsmiddel carrageen, dat wordt gemaakt uit bepaalde soorten zeewier. Dat dit in geleipoeder voor vruchtentaarten (Dr Oetker Taartina, zakjes bij vrijwel elke supermarkt). Even meekoken en klaar.

Een derde mogelijkheid is inderdaad agar-agar, ook een verdikkingsmiddel gemaakt uit zeewier. Het woord agar-agar komt uit het Maleis en betekent gelei. Op een kilo fruit heb je ongeveer 4 gram agar-agar nodig. Los de agar-agar op in wat water, meng het met de jam en kook het geheel nog even op.

Maizena zou ik niet in jam gebruiken, want dat bindt niet helder en dan wordt de jam ondoorzichtig. Anders smaken zal het waarschijnlijk niet, maar het oog wil ook wat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor jam heb je oectine nodig om het te laten opstijven, daarvoor raden ze vaak geleisuiker aan (want daar zit al pectine en citroenzuur in). Zie bijvoorbeeld dit recept: http://www.24kitchen.nl/news/nieuws/food/zelf-jam-maken

Zonder pectine maak je inderdaad gewoon een zoete saus. Je kunt proberen om nu nog pectine toe te voegen, maar ik weet niet of dat nog helpt.

Toegevoegd na 3 minuten:
"De verhouding fruit/suiker is 1:1, zodat de jam de juiste dikte krijgt. Wil je een minder zoete jam? Dan kun je naar smaak geleisuiker toevoegen en de laatste 3 minuten van de kooktijd een beetje maïzena losgeroerd met water door de jam roeren."

Zoals ik het hier lees kun je het mogelijk nog koken. Je hebt er naast de verkeerde suiker ook te weinig suiker er in gedaan, haal geleisuiker en voeg daar 400 gram van toe, en kijk wat het dan word. En op het laatste moment dan maizena met wat water.
Ritsuka