zijn er ook botercreme recepten zonder zoveel suiker?

altijd wil ik toch nog even dat extra geven aan mijn cupcakes of taarten, maar ik heb echt een verschikkelijke hekel aan de botercreme met meer dan 200 gram poedersuiker, veel te zoet. Zijn er misschien nog andere recepten? het liefste met zo weinig mogelijk ingredienten,hoeft niet perse :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
10.6K

Antwoorden (1)

Je kunt ook een botercrème maken op basis van een soort pudding waar je boter onderdoor roert...er komen geen eieren of poedersuiker aan te pas en hij is echt lekker en luchtig.

Voor een tray met 12 cupcakes heb je nodig;
100 gr. kristalsuiker of rietsuiker, honing e.d in elk geval een zoetstof om smaak te geven,
40 gr. bloem,
250 ml. melk,
1 theel. vanille-extract,
250 gr. zachte boter,
klein snufje zout.

Doe alles behalve de boter in een steelpan (liefst met dikke bodem) en zet op laag vuur. Breng aan de kook en blijf roeren omdat het snel aanzet. Melk heeft dat zo in zich. Constant roeren dus, vooral over de bodem en langs de zijkanten, liefst met een garde of houten lepel. Denk maar aan banketbakkersroom of vanillepudding.
Als het 1 minuutje geborreld heeft haal je de pan van het vuur en giet de pudding in een kom.

Roer een minuut of 2 de pudding door zodat hij iets afkoelt en leg er dan een vel plasticfolie op, om te voorkomen dat er een vel op komt. Druk het folie vel iets op de puddinglaag. Zo laat je hem afkoelen tot hij op kamertemperatuur is. Je kunt hem even in de koelkast zetten, maar hij mag niet KOUD worden!

Klop de zachte boter nu met de mixer zacht en luchtig tot het een lichte crème is geworden. Nu voeg je er lepelwijze steeds pudding aan toe en mix die erdoorheen. Als alle pudding erin zit, mix je nog even op de laagste stand om evtl. luchtbellen aan te pakken. Je kunt ze ook met de pannenlikker steeds kapot drukken tegen de zijkant van de kom.

Deze crème kan je ca. 2 weken in de koelkast bewaren of 2 maanden in de vriezer... Wil je hem dan gebruiken dan laat je hem even op kamertemperatuur komen en haal er nog even de mixer doorheen.
Om er een taart mee af te smeren en als vulling, gebruik je van alle ingredïenten het dubbele. Het zal genoeg zijn voor een taart met doorsnede bakblik 25 cm.

Je kunt er elke smaak aan toevoegen...aardbeiensiroop, chocolade, geraspte worteltjes enz.
De suiker speelt in dit recept vrijwel geen rol. Het is puur voor de smaak en die kan je aanpassen. Je hoeft dus geen kristalsuiker te gebruiken, maar het wordt dan wel een mooie witte kleur. Neem je honing, rietsuiker of palmsuiker, dan wordt de crème dus niet wit.

Je kunt cupcakes echter ook goed toppen met opgeklopte mascarpone met magere kwark, gezoet met honing of neem romige Griekse yoghurt. Je smeert het met de bolle kant van een lepel op je cupcake en topt het af met bijv. chocolade (geschaafd of geraspt), gehakte nootjes of Brésilienne.
amc