Hoe maak je zelf yoghurt op basis van amandelmelk en dextrose?

Hallo,

ik ben van plan om een yoghurt maker te bestellen maar ik vraag mij af of het mogelijk is om yoghurt te maken met suikervrije amandelmelk + dextrose en wat yoghurt fermenten?

Ik wil dus suiker en fructose vervangen door dextrose.

Is het mogelijk om met de bovenstaande 3 ingrediënten plantaardig alternatief voor yoghurt te maken?

Zo ja, heeft iemand een goed recept?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Antwoorden (1)

In amandelmelk zitten niet veel voedingsstoffen. Amandelen zelf zitten boordevol proteïnen en calcium, maar die gaan voor een deel verloren bij het proces van het maken van amandelmelk (zie ook tweede link). Het kan dus zijn, dat jouw amandelyoghurt wat aan de dunne kant wordt.
De fermentatie van yoghurt gebeurt door het toevoegen van twee bepaalde bacteriën (de yoghurtcultuur), te weten:
Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus
Streptococcus thermophilus

Ingrediënten:
yoghurtcultuur
1 liter amandelmelk
suiker (dextrose = glucose)
Benodigdheden
2 pannen die in elkaar passen
thermometer
grote lepel om me te roeren
thermoskan (van glas, niet van rvs) of yoghurt-apparaat.
glazen pot van een liter met deksel
Werkwijze
Verwarm de melk au bain-marie door de kleinere pan in de grotere pan te zetten waar een laag water inzit. Zet het geheel op het vuur en verhit de melk gedurende 15 seconde op 82°C (pasteuriseren).
Haal de pan met melk uit de grotere pan met water en zet deze in een bak met koud water om af te koelen. Laat de melk afkoelen tot 43°C.
Steriliseer de lepel door deze enkele minuten in kokend water onder te dompelen. Spoel ook de thermoskan om met kokend water en meteen ook maar even de glazen pot.
Roer de yoghurtcultuur goed door de melk. De starter moet goed verdeeld worden door de melk, maar je moet de melk niet schuimig kloppen.
Giet de melk met de starter in de thermoskan of het yoghurtapparaat. (Sluit goed af en zet deze weg op een warme plek).
Na 24 uur is praktisch alle suiker uit de melk omgezet. Controleer eventueel de temperatuur van je yoghurt, is deze lager dan 32°C, dan zijn de bacteriën niet meer actief en kun je de yoghurt beter nog een tijdje op een warmere plek laten fermenteren, als je echt de suiker eruit wilt hebben. Giet de yoghurt over in de schone glazen pot en plaats deze enkele uren in de koelkast voor je 'm serveert.
De yoghurt is ongeveer 2 weken houdbaar in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is er een manier hoe ik amandel yoghurt dikker krijg? Het is inderdaad zeer dun van structuur.