Weet iemand het recept van heel oudverwetste bessensap voor op pap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
18.2K

Het beste antwoord

De ouderwetse manier waarop mijn oma het nog deed;

Gebruik 2/3 rode - en 1/3 zwarte bessen (meer om de rodere kleur te krijgen, niet direct vanwege de smaak)
Was deze en zet ze op met zoveel water dat ze half onder staan. Laat ze ong. 1 kwartiertje koken tot ze zacht geworden zijn. Pers ze dan door een zeef of dubbelgevouwen doek (linnen of katoen).
Doe het sap in een schone pan en laat nog 15-20 min. koken. Schep wel het schuim steeds eraf. Vul het dan met een trechter in schone (uitgekookte ) flessen. Zij sloot de flessen nog met een uitgekookte kurk en smolt er was overheen om het af te sluiten.
Als ik het maak kook ik ze, passeer ze en vul er een jampotje mee of klein wekpotje. Ik maak niet zoveel want een flesje "de Betuwe" is zo gekocht en ook lekker.
Het is net hoeveel bessen ik heb en dit zijn er niet zoveel.
Ik heb maar 1 bessenstruik in de tuinen die is nog jong dus.... Van de pulp die overblijft maak ik dan nog bessengelei die erg lekker is door de vla of bij de pudding.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oe jer helemaal geen suiker in>
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ga dit gelijk proberen als de bessen er weer zijn.

Andere antwoorden (1)

4 dl bessensap
4 dl water
150 g suiker
40 g aardappelmeel
1/2 citroenschil of 1 pijpkaneel

Breng het bessensap met het water en de zeer dun afgeschilde citroenschil of de pijpkaneel aan de kook.
Meng het aardappelmeel met een beetje koud water tot een dun papje, giet dit roerende in de kokende vloeistof en laat de saus al roerende even koken.
Voeg daarna de suiker toe.
Haal van het vuur af de citroenschil of de pijpkaneel eruit.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil dit graag met verse bessen maken, dus dan w.s alleen bessensap door bessen vervangen
Amadea
12 jaar geleden
Ja, als je een blender hebt en een zeef zou je zelf van verse bessen sap kunnen maken.