Heeft iemand een (professioneel) recept voor botercreme op basis van Italiaanse meringue?

Graag een recept uit de restaurant- of banketbakkerspraktijk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Antwoorden (1)

http://www.bakkenzondermix.nl/nl/italiaanse-botercreme/

Ik weet niet of dit een professioneel recept is, maar het is een heerlijke crème en ik heb hem zelf zo wel vaker gemaakt.
In elk geval is hij luchtig en zacht en heerlijk!
Het is een heel overzichtelijke site met stap- voor- stap foto's en heel goede tips mocht het lijken fout te gaan.

Toegevoegd na 50 minuten:
Eigenlijk kan je het beste een suikerthermometer erbij gebruiken. indien je de suikersiroop namelijk te lang doorkookt wordt hij te heet. Het gevolg is dan dat de suiker direct kristalliseert als je hem aan de eiwitten toevoegt en keihard tegen de rand van de mix kom belandt.
Heb je er geen kook dan de suiker zeker niet te lang door!

Heb je wel een suikerthermometer zet die dan in het pannetje bij de suiker en als hij 113 graden C. aangeeft begin je de eiwitten te mixen, onder delen toevoeging van de suiker. Als hij stijve pieken vertoont en de temperatuur staat op 118 graden C. haal hem dan van het vuur en giet hem al roerend voorzichtig bij de eiwitten in een dun straaltje.
amc