Welk verschil in smaak en structuur heb je als je aardappels kookt voordat je ze bakt in een pan?

Ik wil lekkere gekruide aardappelschijfjes bakken in een pan. Nu lees ik dat sommige mensen hun aardappels eerst koken alvorens ze te bakken. In wat voor verschil in smaak en structuur resulteert dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
1.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Gekookte aardappelen en dan snijden in mooie plakjes dan bakken maak de aardappel veel lekkerder.
Castle
7 jaar geleden
Het wordt zachter van textuur. Een rauwe aardappel bakken kan wel maar wordt zoals ronron1212 minder lekker. Een rauwe aardappel kan snel een hardere buitenkant hebben en een rauwe binnenkant als je het net verkeerd bakt.
Castle
7 jaar geleden
Ik doe dit nog steeds wimkees. Het is lekkerder dan uit de magnetron.

Antwoorden (1)

Aardappels die eerst voorgekookt zijn, worden vaker krokanter en krijgen in elk geval een mooiere goudbruine kleur.
Door het voorkoken komt namelijk het zetmeel aan de oppervlakte van de aardappel en dit zorgt voor extra knapperigheid bij het bakken.
Doe je ze rauw in de pan dan duurt het erg lang voor ze gaar zijn en ze nemen intussen veel vet op. Door het vele vocht dat nog in de aardappel aanwezig is, krijg je ook niet zo'n mooi resultaat wat kleur betreft, bovendien spettert alles veel meer door het vocht.

Je moet ze echter niet lang koken, anders vallen ze eerder uit elkaar. De kern moet nog hard zijn. Als je niet te grote stukken of plakjes hebt zijn vaak 5 min. al genoeg. kook ze voor in gezouten water en laat ze daarna goed droogstomen. Zorg dat je een ruime pan hebt en het liefst een zonder aanbaklaag. Een ijzeren pan zorgt voor het mooiste resultaat, maar een RVS pan met ribbeltjesbodem doet het ook goed als je geen ijzeren hebt. Zorg er in elk geval voor dat de pan goed voorverwarmd is voor je gaat bakken en het vet heet is. Zorg ook dat ze zoveel mogelijk in een laag in de pan liggen, anders gaan ze stomen ipv bakken.

Het beste begin je ze te bakken in wat olie, dit kan heter worden dan boter...dit verbrandt sneller. Laat ze op hoog vuur bakken en schudt de pan niet en draai ze niet steeds om, ze bakken dan minder snel. Wacht tot de randjes mooi bruin worden schud de pan dan een keer en draai ze om. Voeg evtl. nog wat boter toe omdat dit voor de mooiste kleur zorgt en boter geeft ook een heerlijke smaak. Ga zo door tot ze goed zijn en ze lekker krokant zijn geworden.

Nog een advies; neem het liefst een vastkokende aardappelsoort als je ze wilt koken en dan bakken. Kruimige aardappels vallen uit elkaar in stukjes en die kan je alleen in plakjes houden als je ze dik in schijfjes snijdt. Dikke plakken aardappel zijn niet zo lekker als dunne plakjes die krokanter zijn geworden.
amc
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Prima antwoord! Krijg er trek van.
amc
7 jaar geleden
Had ik ook gekregen! 3x raden wat ik vanavond gegeten heb...;-)
Ik had ooit voor promo een zakje 'Verstegen specerijen voor aardappels gekregen'. Dit is een soort kruidige pasta en die heb ik op het laatst even meegebakken ...heerlijk! Echt een aanrader!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ heerlijk! en zo simpel, maar je moet wel weten hoe!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ moet ik uitprinten