Hachee maken. Welke kruiden zijn lekker naast kruidnagel en laurier. Rozemarijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
33.8K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken-recepten/vraag/606969/allerlei-kruiden-hachee-tijm-kruidnagel

Het beste antwoord

Hachee! heerlijk, standaard gebruikt iedereen kruidnagel en laurier, soms ook
-ontbijtkoek en knoflook, chili of basilicum, paprika of peterselie, knoflook en ketjap.

http://www.kenngemengdekruiden.nl/nl/product/hachee-kruiden/
http://lekkertafelen.nl/recepten/omas-rundvlees-hachee/
http://www.dekruidenkraam.nl/webwinkel/product_info.php?products_id=41&osCsid=a0bed3ef808c1b0ab2f5cec5359629fd

Er is ook Indische Hachee, met net dat beetje meer smaak, pit en mmmmm proef maar:
(4 personen)

500 gram rundvlees bv riblappen in stukken
peper, zout, laurierblad
1 teen knoflook
100 gram boter
2 kruidnagelen
1 kg uien, gepeld grof gesneden
1 scheut rode wijn
4 eetl zoete ketjap (manis)
1 theel. sambal(of naar smaak)
1-2 eetl tomatenpuree
1 scheutje wijnazijn
1 theel. bruine suiker

http://www.smulweb.nl/recepten/1394292/Indische-hachee-een-heerlijke-geurige-stoofpot
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het recept voor de originele ouderwetse hachee zoals die vroeger gemaakt werd, waren er niet zoveel kruiden als tegenwoordig. De huisvrouwen toen, hadden vaak alleen een kookboek en de kennis die ze van hun moeders hadden geleerd met koken.
Later kwamen er steeds meer buitenlandse ingrediënten, recepten, ideeën en kennis over ook buitenlandse keukens.
Hachee was een typisch Nederlands gerecht en als je er de kookboeken van toen of leerboeken van de huishoudschool op naslaat, hoorden er alleen kruiderijen als peper, zout, azijn, een beetje suiker, laurierblad en kruidnagel in. Vaak werd er nog een bouillonblokje bij verkruimeld.

Tegenwoordig wordt het dus nooit de echte ouderwetse hachee meer, maar meer een stoofschotel. Dat is het leuke van koken...het uitproberen van andere smaken aan een beproefd recept en keus is er tegenwoordig meer dan genoeg. Aan een gerecht met rundvlees en uien kunnen tal van kruiden/specerijen worden toegevoegd;
gember, koriander, paprika, foelie, majoraan, chilivlokken, piment, kardemom....en als je hier kruidnagel en zout/ peper bij zou doen heb je de mix die meestal in de hacheekruiden van nu zitten in de busjes of potten die je zo kunt kopen.

Kruiden als tijm en rozemarijn maken de smaak meer mediterraans, maar zijn natuurlijk ook lekker als je daarvan houdt.
amc
7 jaar geleden
je kunt ook een schep cacao en een beetje suiker toevoegen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@rvr Cacao?
In Indische hachee en vele Indische gerechten wordt ook bruine suiker gebruikt, maar cacao? waar komt dit vandaan? Is dit een specifiek recept?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heb ik zo van mijn moedergeleerd en zij weer van haar moeder. wijn, azijn, suiker en cacao
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
samen met laurier en peper. probeer maar. echt lekker