Is golden syrup hetzelfde als corn syrup?

Ik wil graag lolly's maken en een van de ingrediënten is corn syrup. Helaas kon ik alleen golden syrup vinden en wil nu graag weten of dat ook kan in plaats van corn syrup.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
8.1K

Antwoorden (1)

Nee. Golden syrup is 100% rietsuikerstroop terwijl corn syrup 100% maïsstroop is. Het zijn dus geheel verschillende soorten stropen.

Wanneer in een recept vermeld staat dat je 100 gram corn syrup nodig hebt, dan kun je dat vervangen door 100 gram honing. Een ander alternatief is 100 gram suiker met 2 eetlepels water.
Amadea
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
Met het laatst genoemde alternatief ga je nu net in de fout.
Corn syrup is feitelijk van mais gemaakte glucosestroop. Overwegend glucose maar met een zekere hoeveelheid maltose en langere glucoseketens. Inderdaad enigszins vergelijkbaar met honing in gebruik.
Maar suiker (sucrose) is een andere koolhydraat met andere oplos en kristallisatie-eigenschappen. Andere bron (suikerbieten) maar qua structuur gelijk aan rietsuiker(stroop). Suiker (door de zuiverheid) kristalliseert veel makkelijker en dat wil je niet in een lolly.