Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel stuks patat (ongeveer) is 100 gram?

Misschien heeft iemand het toevallig al eens afgewogen? Ik eet thuis geen patat/friet, dus kan het niet zelf afwegen.

Probeer mijn eetgewoontes wat te veranderen en omdat ik uit eten ga, ben ik benieuwd hoeveel stuks friet ongeveer 100 gram zal zijn.
Staat natuurlijk een beetje raar om m'n eigen weegschaal mee te nemen een restaurant in. ;-)

Hoeft niet op de gram nauwkeurig, omdat je verschillende diktes/lengtes friet hebt, maar gewoon een indicatie. Is 100 gram 8 frietjes of zijn het er 25.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
67.2K
SimonV
7 jaar geleden
Indicatie:
Het gewicht van een gemiddelde portie friet is volgens het voedingscentrum 165 gram.
http://www.frietopia.nl/index.php?page=47&wkey=friet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, dat had ik inderdaad ook gevonden.
Alleen in een restaurant krijg je vaak 1 grote bak friet, die je met meerdere mensen zal moeten verdelen en vandaar dat mijn vraag meer gericht is op het aantal stuks.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Wuppie, ik zou uitgaan van jouw eigen ervaring. Je eet vast wel eens een zakje/bakje friet. Neem dat in gedachten en bedenk dat er daar zeker meer dan 8 in zitten en dat 25 het beter benadert. Gebruik je verstand en dan zit je qua consumptie zeker in de goede hoek. Het hangt niet op een frietje. Use your common sence! oftewel ...Je gezonde verstand gebruiken, in die fritessaus / mayonaise zit veel meer rommel dan in die paar frieten die je meer/teveel zou eten.
Ritsuka
7 jaar geleden
van 1 avondje wat friet eten kom je echt niet kilo's aan. Focus gewoon op eerst je vlees/vis en voldoende groente te eten, en geniet daarna lekker van wat frietjes, met niet te veel saus.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een portie van 165 gram bevat ongeveer 20 frietjes.
In 100 gram zitten dus ongeveer 12 frietjes.
Bij hele dunne frietjes zul je dit getal moeten vertweevoudigen.
Edit:
Een portie van 165 gram bevat minimaal 20 frietjes.
Gemiddeld zitten er in 100 gram 20 frietjes.
(Lees meer...)
SimonV
7 jaar geleden
Als ik thuis friet bak, dan neem ik per persoon twee handen friet. Twee handen zijn ongeveer 250 gr. Dus neem tussen twee eetlepels zoveel als je denkt dat in je hand past en dan nog iets minder. Je zit dan aardig in de buurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je friet opscheppen met twee lepels ipv een ?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding