Kan je zelfrijzend bakmeel en vloeibare boter in chocolate chip koekjes gebruiken?

En smaakt het dan anders?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Erna55
7 jaar geleden
Wat is je oorspronkelijke recept ?

Antwoorden (3)

Dat kan wel. Maar je krijgt dan geen knapperige koekjes, omdat het deeg gaat rijzen. Bij het gewone recept wordt namelijk bloem zonder rijsmiddel gebruikt. Ik denk dat je er beter mini muffins of cupcakejes van kunt maken.
Amadea
7 jaar geleden
Dat hangt af van het recept, zelfrijzend bakmeel is niet anders dan meel met een deel bakpoeder. Dus als in het recept ook bakpoeder of gist gebruikt wordt lukt het redelijk (gewoon wat minder bakpoeder of gist gebruiken). Vloeibare boter gebruiken doe ik zelf liever niet, ten eerste wordt je deeg er slapper door, ten tweede proef je verschil met echte roomboter. Dat gezegd hebbende, er zijn mensen die roomboter in recepten standaard vervangen door plantaardige boter of olieproducten, dus het kan wel als je het recept er licht op aan past. (bijvoorbeeld wat extra meel toevoegen of de vloeibare boter geleidelijk toevoegen totdat het deeg de gewenste dikte heeft)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja hoor, dat kan heel goed. Je krijgt er alleen wat grotere, dikkere koekjes van die van binnen iets zachter zijn maar van buiten knapperig en stevig zijn.

Verwarm de oven voor op 170 graden C.
Zeef het zelfrijzend bakmeel (250 gr) met een snuf zout en zet weg.
Roer de gesmolten boter(170 gr. ongezouten), bruine suiker 200 gr), gewone suiker (100 gr) door elkaar en klop er vanille extract, 1 ei en 1 eidooier door tot je een romig wit mengsel hebt verkregen. Doe het gezeefde meel erbij en roer alles goed door elkaar. Roer er met een lepel 325 gr. chocolate chips of fijngehakte pure chocolade door.
Schep hoopjes deeg op een met bakpapier uitgelegd bakblik en bak ze in 15-17 min. tot de randjes wat verkleurd zijn. Laat ze op de bakplaat enkele minuten afkoelen voordat je ze op een rooster legt om helemaal af te koelen.

Ze smaken niet echt veel anders dan de koekjes die we gewend zijn en zijn zelfs erg lekker volgens mijn 'mannen'!
amc