Hoe kan ik al gekookte soep smakelijker maken?

Gisteren heb ik pompoensoep gemaakt.
Nu is die wat waterig van smaak. Wat kan ik het beste doen om een goede soep te krijgen? Een nieuwe pompoen met wat vocht toevoegen, of mengen met een hele nieuwe soep?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
15.1K

Antwoorden (3)

Tijm, koriander en wat kerriepoeder bijvoegen, eventueel blokje groentenbouillon erbij, tijdje warmhouden om wat vocht te verdampen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je hem alleen wat te waterig vindt, kan je er goed wat maizena aan toe voegen om wat in te dikken. Uiteraard moet de soep dan wel even op het vuur weer aan de kook gebracht worden. Maizena proef je niet en een dikkere soep geeft sowieso al meer smaak.

Vind je hem eigenlijk iets te zoet, voeg er dan wat tomatensalsa aan toe om hen net even wat op te peppen. Het geeft ook iets meer textuur aan de soep.
Tomatensalsa maak je als volgt;
Rooster in de oven een van de zaadjes ontdane rode paprika, een rood pepertje ook zonder witte pitjes en 4 tomaten. Oven op hete stand (220 graden C) en ca. 20-25 min.
Haal het vel van de paprika en doe de groenten met 2 el. olijfolie in de blender of keukenmachine of gebruik de staafmixer om alles te pureren. Roer er een lepel balsamicoazijn door en breng alles op smaak met gemalen peper/zout en evtl. een beetje suiker.
Doe de soep dan in voorverwarmde kommen/borden en voeg er wat tomatensalsa aan toe. Lekker is het dan om ook wat gehakte oregano erover te strooien.

Vind je hem eigenlijk te flauw, dan kan je ook iets bouillon erbij doen, van groenten of een kippenbouillon tablet gemaakt. De laatste is wel wat smaakvoller...
Ook gemberpoeder of een geurig kerriepoeder past er goed bij.
Nog een optie is om in de kom/ het bord een lepel Crème Fraîche te scheppen. Ziet er niet alleen goed uit, maar geeft ook een lekker smaakje aan de romige soep.
amc
7 jaar geleden
Ik maak pompoensoep altijd met een pompoen, winterpeen, beetje spaanse peper, geraspte gember en kokosmelk. Eerst de hele boel beetje aanbakken, dan de bouillon erbij en als laatste een blik kokosmelk. Dan de soep in de blender en bij het serveren een paar Hollandse garnalen erop. Door de kokosmelk wordt de soep veel minder waterig.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een paar eetlepels currypasta erdoorheen, koriander erbij en je hebt heerlijk thais.
paulus811
7 jaar geleden
Dat zou ook zomaar eens lekker kunnen zijn, al zou ik er niet teveel van indoen. De pompoensmaak raak je dan kwijt vrees ik.