Kun je een twee lagen taart maken met een springvorm?

Ik ben van plan om op mijn verjaardag een twee lagen taart te maken (beneden laag 22,5 cm - bovenste laag 15,10), alleen ik wil geen 2 springvormen kopen (want ik weet dat ik hem maar 1x ga gebruiken). Kan ik de beide lagen maken uit 1 springvorm? (Klinkt misschien een beeitje dom maar ik vraag het voor de zekerheid)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de taart van biscuitdeeg wilt maken? Dit deeg wordt nl. meestal gebruikt voor een slagroomtaart e.d. omdat het zo luchtig is en gemakkelijk in lagen gesneden kan worden.
Je giet al het beslag in de ingevette vorm en bakt er een laag van. Als de taart is afgekoeld, snijd je hem door de helft zodat je twee lagen krijgt. Neem een helft voor de onderste taartlaag en neem een bord of iets dat de maat van jouw diameter heeft (15-10) voor de andere laag. Leg het bord erop en snijd hierlangs de tweede laag door zodat je een kleinere ronde laag hebt, die je op de grotere kunt leggen.

De snijkanten zal je niet zien, omdat de buitenkant van een taart toch bekleed wordt met een roomlaag, chocolade of what ever. Ben je niet van plan hem af te smeren, dan kan je de snijranden ook bedekken met een laag vruchtjes of er toefjes slagroom/ botercrème tegen te spuiten.

Nu is het lastig om een taart met een mes in twee even dikke rechte lagen te snijden, maar daar is een truc voor..... als je met een mes 2 cm. diepe sneetjes maakt over de hele zijkant van de taart op dezelfde hoogte en die zo de helft aangeven, dan leg je langs de hele taart in die sneetjes (of een hele snee over de hele taart) een sterke nylon draad of ijzergaren/ sterk naaigaren en je hebt dan de twee uiteinden voor je liggen. Pak de uiteinden met gekruiste handen vast ( dus het linker uiteinde in je rechterhand en het rechter uiteinde in je linker hand) en trek dan met beide handen aan de draad, zodat die door de taart heen snijden. Je krijgt zo twee gelijk dikke lagen.

Heb je een groot gekarteld mes en wilt daarmee 2 gelijk dikke lagen snijden, dan kan je ook met een meetlatje langs de taart gaan en precies op de helft, om de 5-10 cm. een tandenstoker erin steken, rondom de hele taart. Leg het mes op de tandenstokers en druk licht op de bovenkant terwijl je rondom de taart snijdt. Je krijgt dan ook gelijk dikke lagen.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan.
Als je eerst 1 laag maakt. Die af laat koelen en uit de vorm haalt. Dan kun je daarna de 2e laag maken.
Nals het afkoelen van beide lagen. Kun je ze aankleden zoals je van plan was.