Hoort azijn in bami goreng?

Ik zocht een recept voor bami goreng en vond er een op 24kitchen. In het recept werd aan het eind azijn door de bami gedaan en dat vond ik nogal vreemd. Wat doet azijn in een gerecht als bami?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, in de originele receptuur van bami (goreng=gebakken) hoort geen azijn. Indien dit in een recept wordt toegevoegd is het omdat dit ooit uitgeprobeerd is door degene die het recept heeft samengesteld naar eigen smaak. Misschien werd per ongeluk iets teveel van een bep. ingrediënt toegevoegd....miste men iets....teveel zoete ketjap toegevoegd? Vaak zijn dit dingen die je iets laten toevoegen dat er oorspronkelijk niet in hoort, maar wat ineens lekker gevonden wordt door die persoon. Het hoort er in elk geval niet in, maar kan in samengaan met de overige ingrediënten best goed uitvallen in smaak. In de Surinaamse bami hoort het ook niet thuis. men gebruikt wel vaker azijn om de kip te ontvetten, maar het wordt altijd weer afgespoeld voor de bereiding. Wel hoort er vaak komkommer in het zuur bij, maar dan is het een bijgerecht. In de Aziatische keuken wordt azijn wel toegevoegd aan zoet-zure sauzen of er wordt komkommer, taugé of groenten in ingelegd om als 'atjar' opgediend te worden als bijgerecht. Aan de nasi of bami wordt het niet toegevoegd en eerlijk gezegd lijkt het mij ook niet echt lekker als je de oorspronkelijk kruiden gebruikt. Misschien wijken die in jouw recept iets af en is het een welkome toevoeging? Dat zou je moeten uitproberen om het te weten te komen.

Simpel gezegd. Het zure van azijn zorgt ervoor dat de bami goreng minder vet smaakt. Bij lekker koken gaat het vaak om een juiste balans van de vijf verschillende smaaksensaties. Daarom is het ook traditioneel lekker om er Atjar Tjampoer bij te eten. Azijn reageert met vet waardoor vlees in een marinade met azijn ook malser wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100