Heeft iemand een recept voor een jus van steranijs?

Aan alle koks: Liefst een recept dat zich bewezen heeft in de praktijk /restaurantkeuken. Als het kan hoeveelheden graag in grammen / ml (ipv el of tl, kopje, etc.)
Dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.1K
Reddie
8 jaar geleden
Van steranijs kun je geen jus maken. Steranijs is een "smaakstof". Voor jus heb je vet en water nodig.

Antwoorden (1)

Je verwart steranijs toch niet met anijspoeder hè? Ik krijg dit idee omdat je het over grammen/eetlepels e.d. hebt. Steranijs heeft een warme, diepe geur die erg verschilt met anijszaad of poeder. In sauzen, stoofvlees of marinades is steranijs inderdaad erg lekker.

De steranijs is een soort bloemetje in de vorm van een achtstralig sterretje waarin de glanzende zaadjes nog zitten. In een jus of saus worden meestal maar 1 of 2 anijssterretjes meegekookt om wat meer diepte aan het gerecht te geven. Het mag dan weer niet overheersen. Het is ook lekker om bij de stoofpeertjes mee te laten koken!

Een recept voor een jus die ikzelf erg lekker vindt en waarvoor je niet eerst de basis zelf hoeft te maken door vlees/groenten/kruiden eerst in de oven te roosteren om een aanzetlaag los te roeren enz. is gemaakt van een potje kalfsfond.

Je veegt gemengde paddenstoelen of alleen champignons ( zo'n 3 ons) schoon en snijd de grotere even door en je snippert 2 sjalotjes fijn.
Verwarm wat olie in een sauspan en fruit daarin de sjalotjes. Blus af met 150 ml. rode wijn en evenzoveel rode port. Doe er een stukje sinaasappelschil bij en laat alles 1/3 inkoken. Voeg er dan 1 pot kalfsfond (400 ml.)en een steranijs rozetje aan toe en laat weer tot de helft inkoken. haal het stukje schil er dan uit en doe de paddenstoelen erbij samen met een paar takjes tijm die je bij elkaar bindt. Laat alles dan een klein kwartiertje klein sudderen tot de paddenstoelen zacht zijn.
Vind je de jus nog wat te dun dan kan je hem altijd binden met 1 theel. aangeroerd aardappelzetmeel, omdat dit voor een heldere binding zorgt en neutraal smaakt.

Hoeft de jus niet helder te zijn of doe je er nog room doorheen, dan kan je natuurlijk ook met maizena binden.

Deze jus is erg lekker bij wild/ eendenborst en vlees met veel smaak.
amc