als je een stoofpot saus wilt inkoken verwijder je dan eerst het vlees uit de saus?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
25K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het een schotel met rundvlees betreft?
In dat geval moet je het vlees zeker verwijderen omdat het anders taai wordt. Als rundvlees ergens niet van houdt tijdens het stoven, dan is het wel een hoge temperatuur en temperatuurwisselingen.
Stoofvlees bevat namelijk behalve vlees, ook veel bindweefsel in de vorm van zenen, pezen en vet. Dit weefsel zal smelten bij verhitting in veel zachtere gelatine, maar het zal bij hitte droog en taai worden.

De temperatuur moet dus hoog genoeg zijn om het bindweefsel te laten smelten, maar laag genoeg om het zacht, mals en sappig te houden. De balans ligt rond 90 graden C. maar dit duurt zeker zo'n 3 uur om het bindweefsel bij die temp. te laten smelten.
Soms is zelfs het kleinste sudderpitje al te warm...het vlees mag namelijk alleen iets trillen, maar nooit pruttelen en koken. Merk je dit op, zet het dan liever in de oven bij hooguit 130 graden C.
Zet het deksel ook schuin op de pan zodat de stoom kan ontsnappen, anders wordt het toch te warm in de pan. Check af en toe of er nog wat water bij moet, maar neem nooit koud water...daar schrikt het van. Neem er altijd heet water voor.

Is de saus niet dik genoeg, bij een schotel met blokjes vlees, neem liever aangeroerde maizena of verkruimel er ontbijtkoek in ipv. het stoofpotje op hoge temperatuur te laten inkoken. Ontbijtkoek zorgt namelijk ook voor binding en geeft een lekkere smaak aan de saus bij rundvlees. Laat het potje ook even iets afkoelen voor je het opeet. Het vlees neemt dan weer vocht op en wordt sappiger.

Heb je nu een groot stuk of lapjes stoofvlees, dat je in een keer uit de pan kunt nemen, doe het dan en houd het warm terwijl de saus inkookt.

Vlees als kip of magere hamlapjes, kan je rustig in de pan laten tijden het inkoken van de saus. Voeg af en toe alleen een scheutje water toe als het teveel dreigt in te koken. Dit vlees heeft geen uren nodig en is vaak binnen een half uur al klaar of in een uur bij een hele kip. Konijn kan je ook beter uit de pan halen als je de saus inkookt.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord. het gaat om wild (wildzwijn goulash of nekbrood)

Andere antwoorden (1)

Ik zou dat vlees erwel uithalen, inkoken kost tijd en is meestal op redelijk hoge temp, als je vlees erin laat gaat dat de smaak echt niet bevorderen.