Als de mascarpone te koud is kan hij ook gaan korrelen. Dan zijn de vet bolletjes in de structuur te koud en bij het kloppen gaan zij los van de waterige substantie. Even een half uurtje voor het kloppen uit de koelkast halen en zoals eerder beschreven niet te lang kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk dat je het te veel en te lang hebt geklopt en dat het in boter veranderd,want mascarpone heeft een zeer gladde textuur met geen klontjes of korreligheid. De smaak moet melkachtige en licht zoet zijn .het heeft de neiging om snel slecht te worden dus gebruik een open bak/pot van mascarpone binnen een paar dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het opkloppen van room , in jouw geval dus roomkaas, moet je ervoor zorgen dat je de roomkaas niet 'doorslaat'. dat betekent dat de lucht weer uit de roomkaas geslagen wordt, waardoor de vetbolletjes in de room aan elkaar gaan klitten.
Hierdoor begint een boterbereiding.

Om hem weer glad te krijgen helpt het vaak om er een beetje slagroom aan toe te voegen.

AIs het in een warme saus gebeurt, dan helpt het om 1-2 eetl. ijskoud water door de saus te kloppen om de schifting tegen te gaan.
amc