Welke rijst kan je het beste gebruiken om het goed plakkerig te maken ?

ik volg de laatste tijd via youtube veel filmpjes over het leven in Japan
nu wilde ik eens japans gaan koken maar merk dat mijn rijst vaak erg los en droog is dus makkelijk uit elkaar valt (ik heb een rijstkoker) maar zelf met perfecte maten krijg ik niet die plakkerige rijst zoals je in die YT video ziet. Met stokjes eten is dan heel lastig.
ik heb het idee dat ze een ander soort rijst gebruiken het ziet er veel langer uit dan
"ons"soort
"lekkere droge rijst schat" rijst.
iemand tips ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je moet een rijst nemen met veel zetmeel, want dan zal hij plakken. De meeste kleefrijst is rondkorrelig en die nemen minder water op dan gewone rijst. Soorten kleefrijst; Spaanse paellarijst, Italiaanse risottorijst, sushirijst, longton, botan rijst, paprijst en ketan rijst. In toko's vind je vaak de longton rijst in geperforeerde kookzakjes en die zijn erg handig. Nadat het zakje in het water is gekookt en afgekoeld, kan je de kussentjes in plakjes snijden of blokjes snijden. De zakjes snijd je pas open als de rijst echt koud is geworden en de blokjes of reepjes die je ervan gesneden hebt, kan je koud eten of even au bain marie opgewarmd. De blokjes zijn erg makkelijk met stokjes te eten. De zakjes rijst moeten echter wel 50 tot 60 min. koken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100