Welke rijst kan je het beste gebruiken om het goed plakkerig te maken ?

ik volg de laatste tijd via youtube veel filmpjes over het leven in Japan
nu wilde ik eens japans gaan koken maar merk dat mijn rijst vaak erg los en droog is dus makkelijk uit elkaar valt (ik heb een rijstkoker) maar zelf met perfecte maten krijg ik niet die plakkerige rijst zoals je in die YT video ziet. Met stokjes eten is dan heel lastig.
ik heb het idee dat ze een ander soort rijst gebruiken het ziet er veel langer uit dan
"ons"soort
"lekkere droge rijst schat" rijst.
iemand tips ?

8 jaar geleden
in: Koken
18.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Sushirijst?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klevende rijst koop je bij de toko.
paulus811
8 jaar geleden
Ook toevallig, ik heb vandaag ook een vraag gesteld voor een recept van Japanse gebakken rijst. Vorige week heb ik Jasmijn rijst gebruikt en dat was erg plakkerig. Niet geschikt voor nasi, maar misschien wel voor jouw doel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gebroken rijst is plakkeriger dan volle korrels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je nodig hebt is Lontong. Dat is 'plakrijst'.

Het beste antwoord

Je moet een rijst nemen met veel zetmeel, want dan zal hij plakken. De meeste kleefrijst is rondkorrelig en die nemen minder water op dan gewone rijst.

Soorten kleefrijst;
Spaanse paellarijst, Italiaanse risottorijst, sushirijst, longton, botan rijst, paprijst en ketan rijst.

In toko's vind je vaak de longton rijst in geperforeerde kookzakjes en die zijn erg handig. Nadat het zakje in het water is gekookt en afgekoeld, kan je de kussentjes in plakjes snijden of blokjes snijden. De zakjes snijd je pas open als de rijst echt koud is geworden en de blokjes of reepjes die je ervan gesneden hebt, kan je koud eten of even au bain marie opgewarmd. De blokjes zijn erg makkelijk met stokjes te eten.
De zakjes rijst moeten echter wel 50 tot 60 min. koken.
amc
8 jaar geleden
capthavoc
8 jaar geleden
ik zal zeker eens longton rijst proberen , deze kwam ook in de reacties tevoorschijn dus hopelijk gaat het slagen.
doralien
8 jaar geleden
Zo lang koken? Rijst is toch op 20 a 25 min klaar?
amc
8 jaar geleden
Nee hoor.....het ligt aan de soort rijst .
Rijst die ca, 20-25 min. gaar is , is meestal de droogkokende rijst. Je hebt echter ook soorten die bewerkt zijn zoals de snelkookrijst en die is in 8-10 min. al gaar. Wilde rijst heeft 1 uur nodig om gaar te worden en ook zilvervliesrijst heeft altijd nog zo'n 45 min. nodig.
Witte rijst met korte- of ronde korrels heeft rond de 15-25 min. nodig en zit het vlies er nog om dan heb je zo'n 35 min. nodig. Voor kleefrijst heb je altijd zo'n 45 min. nodig maar soms ook langer of korter, De kookzakjes longtonrijst geven dan ook de langere kooktijd aan en je kunt je het beste aan de tijden houden die op de verpakking staan.