Hoe zorg ik dat de roerbakgroente droog is?

Ik koop wel eens een grotere hoeveelheid en leg het in de vriezer. Als ik het wil gebruiken en ga roerbakken dan wordt het een papje in de wok, de groente is nat. Hoe voorkom ik dit? (staat niet in het kookboek)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
24.4K

Het beste antwoord

Eigenlijk kun je met bevroren groente niet meer zo heel goed wokken. (Ik snap dan ook niet dat wokgroente uit de diepvries ECHT een gangbaar artikel is, maar goed.)

Het idee achter wokken is dat je de groenten snel gaar maar nog wel knapperig bakt in weinig olie. Dat betekent dat de interne celstructuur, die het vocht vasthoudt, nog wel een beetje intakt moet zijn.

En laat dat nu net ongeveer zijn wat er in de vriezer gebeurt : de cellen gaan stuk, en het vocht loopt er uit. Dat zie je heel goed als je de groente gaat ontdooien.

Natuurlijk kun je dat zo veel mogelijk wegdrogen (met een theedoek, een zeef of een slacentrifuge), maar hoewel de resterende groente dan wel redelijk droog is, zit het vocht niet meer in de cellen van de groente opgesloten. Je verliest dus altijd knapperigheid en smaak. En de enige manier om dat te voorkomen, is toch gewoon : niet invriezen.

Het beste is kleine hoeveelheden groente te kopen(vers) en die zo snel mogelijk te gebruiken.

Als je overigens een hele prei, een hele courgette, een hele winterpeen (en eventueel kleine blikjes mais) in je voorraad hebt, kun je daar best een hele poos verse blikjes / reepjes / plakjes etc, van snijden zonder dat de groente kapot gaat. Je hoeft hem dan ook niet meteen in te vriezen. Ook witte kool, bloemkool, broccoli en dergelijke kun je zeker ene week bewaren terwijl je er steeds een klein stukje afhaalt om te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

leg je groenten een paar uur van te voren uit de diepvries in een schone droge handoek
daar trekt dan het dooivocht in en heb je droge groente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met wokken is het belangrijk dat het heel heet gebeurd.
Als je geen wokbrander hebt, kun je het beter niet doen, want dan wordt het bijna altijd te nat. Wok in ieder geval op gas, de vlammen verspreiden zich beter rondom de wok dan een inductieplaat. Laat de olie echt heel heet worden, je moet de damp ervan af zien komen.

Diepvriesgroente wordt nog natter omdat het ontdooiproces in gang wordt gezet. Eigenlijk moet de pan dan nog heter zijn om de groente direct dicht te kunnen schroeien.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als het geen slappe groenten zijn, kun je ze ook eerst blancheren (even door het kokend water halen) en dan uit laten lekken en dan pas wokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn speciale groentencentrifuges in de handel.
Olie (wokolie) in de pan en goed verhitten, vuur hoog.
Dan heel goed schudden met de wok op hoog vuur en pas op het laatst (indien nodg) water toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wokken kun je alleen als je wokbrander een vermogen heeft van 4kilowatt of meer. Voor in de niet professionele keuken bestaan er bijna geen branders die dat halen. Je pan wordt dus nooit heet genoeg om goed te kunnen wokken, als staat ie een dag op het vuur. Als je diepvriesgroente gebruikt koelt de pan nog verder af en wordt het eerder koken dan wokken, dan worden de groenten inderdaad slap. Het gaat nooit lukken, ook niet door ze eerst te ontdooien want dan worden de groenten weer slap.

Beste mogelijkheid is om verse wokgroenten te kopen en de pan 2 minuten voor te verwarmen voordat je de groenten er beetje bij beetje in doet. Niet alles tegelijk want dan koelt de pan alsnog teveel af.

Dus stop met diepvriesgroente, dat wordt echt nooit wat in de wok.

En wil je echt wokken, koop dan zoiets als je via de link kunt zien. Die mag je nooit binnen gebruiken, maar dat is wel echt wokken. Brander en wok heb je voor rond de 100 euro.

Wokse!
paulus811
13 jaar geleden
Diepvriesgroente die je koopt wordt op een speciale snelle manier diepgevroren.
Dat is iets heel anders dan wanneer je zelf je groente in de vriezer stopt om ze langer te bewaren.
Het is mij nooit goed gelukt, ook niet bij heel verse groente uit eigen tuin en gewerkt volgens het boekje.

Als het gaat om die pakken gemengde roerbakgroente, die kun je na het invriezen beter gebruiken voor soep of pastasaus.