Kan ik deze kip nog wel eten?

Ik heb vanochtend diepgevroren kip uit de koelkast gehaald. Deze heb ik drie uur op het aanrecht gelegd in plastic op een schotel. Later bedacht ik me dat het verstandig is om bevroren kip te ontdooien in de koelkast. Vervolgens heb ik de kip in de koelkast gelegd. Kan ik de kip vanavond nog wel opbakken en opeten of is dit schadelijk?

Toegevoegd na 32 minuten:
Het gaat om kip die nog niet bereid is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Antwoorden (3)

Geen enkel probleem, maar belangrijk bij kip is om het altijd goed te verhitten, en hygiënisch werken.

kijk voor tips ook naar de link
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad verstandiger om kip in de koelkast te ontdooien.

Ik zou er geen probleem van maken en deze kip lekker braden en opeten vanavond.

Je zegt "opbakken" betekent dit dat de kip al bereid is?
Als dat zo is, is het gevaar nog minder groot, de kip is niet meer rauw en daar gaat het om tenslotte.

Rauwe kip is gevaarlijk, is een risico. Kip die gegrilld of geroosterd is en van binnen nog roze gekleurd is >>> is dus nog rauw!

Rauwe kip moet je voorzichtig mee zijn [kans op salmonella]. Het beste is deze onmiddellijk in te vriezen of dezelfde dag te bereiden. Braden/ grillen of roosteren.

Eenmaal bereid is er beperkt risico. Bereid kippenvlees kun je wel 2 dagen in de koelkast bewaren , maar niet langer. Dan moet je het toch wel opeten.

Voor vanavond: eet smakelijk!

Toegevoegd na 5 minuten:
[Uit de bron:]
De belangrijkste risicoproducten zijn hiermee wel genoemd: kip, eieren, kipproducten, ander vlees, groente en fruit.

[uit de 2e bron:]
Door hygiënisch te werken kan besmetting voorkomen worden. Bak vlees door en door gaar en was groente en fruit onder stromend water. Vooral na het aanraken van rauw vlees, is het belangrijk om handen goed te wassen.

Toegevoegd na 1 uur:
Met deze kip, pootjes of misschien wel kipfilet?, loop je meer risico als wanneer het een hele kip zou zijn, die is groter en dus minder snel ontdooit. Maar ik zou er nu niet te zwaar aan tillen en zo snel mogelijk het een en ander in de pan 'gooien'. Bedenk wel dat het echt helemaal gaar moet zijn, dus geen sprankje roze meer!

Nog iets, in het algemeen, wanneer je vlees of kip bereid is het heel raadzaam om twee aparte 'sets' te hebben. Een voor vóór het bereiden, voordat het in de pan ligt en één voor tijdens het bereiden. Dus 2 borden, waarop je het legt, 2 vorken of schuimspanen of houten lepels, waarom? omdat je zo jezelf meer beschermt, je kunt nu niet iets van het rauwe vlees via de het keukenbestek terug op hetzelfde vlees brengen. Dus door jezelf besmetten van je kip in dit geval.

Ook gebruik van keukenrol papier is te prefereren boven een keukendoek, schoon of niet schoon.

Tja, het is maar een weetje.

Ik zou er niet meer te lang over dubben, gewoon doen: in de pan , blijf er bij en voor straks: eet smakelijk ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is uiteraard beter om hem in de koelkast te laten ontdooien, maar het was slechts enkele uren en het waren nu niet bepaald zomerse omstandigheden met een brandende zon die op de kip scheen.....het is dus geen probleem en de kip zal gewoon klaar gemaakt kunnen worden. Ga altijd op je neus af en ruikt hij verder niet zurig of anders, dan is er niets aan de hand.

Bedenk wel dat juist in het uitlekvocht dat door het ontdooien ontstaat, de meeste bacteriën zitten en het is dan ook raadzaam om de kip, vlak voor de bereiding, goed af te spoelen onder warm water, om de micro-organismen te verwijderen. Dep de kip dan goed droog met keukenpapier en leg hem op een schoon bord om te kruiden en direct te bereiden.

Uiteraard moet je er altijd voor zorgen dat hij door-en- door gaar is omdat in de kip vaak nog de campylobacter kan zitten. Dat is eigenlijk dé bacterie die je goed ziek kan maken en deze komt tegenwoordig vaker voor dan salmonella, waarop veel wordt gecontroleerd en gevaccineerd.
Alleen door de kip helemaal gaar te koken, braden of bakken gaat de campylobacter dood.
amc