Is het raadzaam om bruine bonen op te warmen in de magnetron?

Gaat om een overgebleven maaltijd waar bruine bonen in zitten. Kan het kwaad deze opnieuw op te warmen in de magnetron of liever toch in een pan?

8 jaar geleden
in: Koken
22K
Erna55
8 jaar geleden
In een magnetron kun je eten opwarmen, ontdooien of koken.
Waarom denk je dat het bij bruine bonen niet zou kunnen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Raadzaam?
Ach, het kan ook in een koekenpan of in een kook- of steelpan ... kan allemaal, maar de mogelijkheid van magnetron is bij mij altijd nr 1 in het algemeen. Als je een grote hoeveelheid hebt voor meer dan 2 personen dus, kun je het in een [glazen] schaaltje + deksel in de magnetron opwarmen, maar het duurt iets langer . Voor 1 persoon doe ik het altijd op een diep bord, het probleem daarbij is dat het bonen zijn en ook die zijn zonder meer op te warmen... echter iets te lang en te hoge temperatuur en ze ONTPLOFFEN! ... dat is dus meteen het probleem. Ik zet een bord met alleen de bonen om op te warmen op hoog [180*] voor 2 minuten, doe ik het langer dan heb je vuurwerk in de magnetron en mag je gaan soppen! Blijf erbij - bij de magnetron dan kun je het 'ploppen' meteen stoppen .. ik was er bij voordat nr 3 de lucht in ging ;-))
- bij pan , is ook een kwestie van minuten en ik doe het liever in een koekenpan/wok dan in een steel/kookpan en indien te lang : pap >> bonensoep .. is ook lekker trouwens ..grijns... Antwoord: Raadzaam is als je er maar bij blijft
Pan of magnetron kan allebei .. niet opletten resulteert in of bruinebonen -pap/soep of ontplofte exemplaren die je eigenlijk ook niet wilt. Succes er mee!

Het beste antwoord

Er zijn maar weinig dingen die je niet in de magnetron kunt opwarmen. Bruine bonen kan je dan ook gewoon in de magnetron opwarmen.
Ik vind het zelfs raadzamer dan opwarmen in een koekenpan o.i.d. omdat ze in een pan eerder stuk gaan en papperig worden.

Heb je nu veel bijv. chili con carne ofzo, doe het dan op een bord per persoon en verwarm het zo, afgedekt met magnetronfolie of - deksel, zodat het niet uitdroogt. Roer halverwege even om en na in totaal 2-3 min. is het klaar en lekker warm. de structuur van de stukjes groenten en de bonen zal dan ook nog stevig zijn.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Raadzaam?
Ach, het kan ook in een koekenpan of in een kook- of steelpan ... kan allemaal, maar de mogelijkheid van magnetron is bij mij altijd nr 1 in het algemeen.

Als je een grote hoeveelheid hebt voor meer dan 2 personen dus, kun je het in een [glazen] schaaltje + deksel in de magnetron opwarmen, maar het duurt iets langer .

Voor 1 persoon doe ik het altijd op een diep bord, het probleem daarbij is dat het bonen zijn en ook die zijn zonder meer op te warmen... echter iets te lang en te hoge temperatuur en ze ONTPLOFFEN! ... dat is dus meteen het probleem. Ik zet een bord met alleen de bonen om op te warmen op hoog [180*] voor 2 minuten, doe ik het langer dan heb je vuurwerk in de magnetron en mag je gaan soppen!

Blijf erbij - bij de magnetron dan kun je het 'ploppen' meteen stoppen .. ik was er bij voordat nr 3 de lucht in ging ;-))
- bij pan , is ook een kwestie van minuten en ik doe het liever in een koekenpan/wok dan in een steel/kookpan en indien te lang : pap >> bonensoep .. is ook lekker trouwens ..grijns...

Antwoord:

Raadzaam is als je er maar bij blijft
Pan of magnetron kan allebei .. niet opletten resulteert in of bruinebonen -pap/soep of ontplofte exemplaren die je eigenlijk ook niet wilt.

Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jodokus iets van wat jij hier zegt klopt niet. Je hebt het over 180*. Wat bedoel je met die *. Als het 180 graden zijn is het de heteoven die je in de combimagnetron aan hebt. Gebruik je alleen de magnetron dan is er geen 180 watt. Het is 100 of 300 en verder oplopend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heteoven moet heteluchtoven zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zondag : Je hebt gelijk, bedankt voor je opmerkzaamheid! ik heb sinds kort een nieuwe combimagnetron met heteluchtoven. Hoe het precies werkt... ??? maar daar gaat het eigenlijk niet echt om in deze vraag/dit antwoord toch? Had ik die graden niet genoemd, was er niets aan de hand geweest... ik probeer weer te volledig te zijn, mijn fout ;-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jo je kunt de rotzooi van de ontploffende bonen in je magnetron beperken door er een kap overheen te zetten, niet van plastic zoals ik eens met mijn stomme kop deed. Die plastic kappen zijn uitsluitend voor de magnetron-functie maar bij de hetelucht-functie smelten ze op 180 graden. Zet er een aardewerk bord of glazen schaal overheen en je hoeft niet je hele magnetron te gaan soppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Merci!.. is zeker een idee, scheelt een hoop soppen als je niet oplet! Iemand gebruikte eens een eierlepeltje in de koekenpan bij een gebakken ei... was verbaasd dat het lepeltje het niet redde ...ei/lepeltje/koekenpan... no go! ;-)) ...maar dat verhindert toch niet het uiteenspatten/uitelkaarvallen der bonen? en dat is niet zo prettig noch in magnetron, noch in pan... kapotte bonen...
amc
8 jaar geleden
Jo, ik denk dat je in de war bent met rauwe bonen die je in de magnetron nog moet koken. Ik heb al zo vaak overgebleven bruine bonen, die dus al gekookt waren, in de magnetron opgewarmd en ze zijn nog nooit ontploft. Ik doe het zelfs op 100%, dus op de hoogste stand. Mijn zoon zet altijd alles op 3 minuten als hij zijn bord opwarmt, omdat hij van heet eten houdt....vergeet zelfs vaak om het om te roeren tussendoor....ook hier...nog nooit ontplofte bonen gehad!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc : Heb gisteren -bij toeval- nog een potje HAK in de magnetron op een bord opgewarmd... bruine (kant&klare) bonen dus en zoals gezegd 2 a 2,5 minuut , meen ik . Bedenk me net, ligt het er ook niet aan hoeveel POWER je magnetron heeft, standaard? Mijn vorige was geloof ik erg sterk ..700?? weet het niet meer eerlijk gezegd... Nu heb ik een veel kleiner exemplaar dat ik nog moet 'ontdekken' ... wij doen ons best!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn combimagnetron heeft als hoogste stand 900 watt en 250 graden. Hou die twee waarden goed uit elkaar Jo, anders gaat de magnetron die je nu hebt ook weer kapot. Het zijn dus 2 verschillende functies: de magnetronfunctie gaat bij de mijne tot 900 watt en de heteluchtfunctie tot 250 graden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel!
Dat is zeker belangrijk, ja; twee totaal verschillende functies, magnetron en heteluchtoven, moet ik eens naar kijken naar de maximale mogelijkheden. Overigens is de oude echt oud geworden, was een van de eerste die te koop waren: Sharp ~ kostte een kapitaal..fl.1.400,= was er zeer content mee ;-))
Hij heeft de riante leeftijd van 26 jaar bereikt... wie kan mij dit nazeggen? haha, ach het was gewoon een prima combimagnetron , kon er ook goed mee overweg. De gebruiksaanwijzing / boekje ligt onder de nieuwe combimagnetron, kan niet zoek raken zo en dat is wel prettig. Moet nog alles met boekje in de hand doen, behalve opwarmen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil geen reclame maken maar ik zweer bij Sharp. Ik heb er nu 3. Eentje iş zo''n oud model dat er nog geen lampje in zat. Hij doet het prima maar staat toch als reserve in mijn berging want zonder licht erin is toch wel lastig. De 2-de kocht ik nieuw, dus niet bij de kringloop, in 1994. Daarvan wil de ventilator niet meer stoppen dus moet ik steeds de stekker uit het contact trekken na gebruik. Verder doet hij het prima en die gebruik ik vaak omdat hij een combimagnetron is. De 3-de kocht ik verleden jaar bij de kringloop. Er zitten een aantal voorgeprogrammeerde functies in die ik nog steeds niet begrijp ook al heb ik de handleiding van internet geplukt. Ik kan die kookprogramma's dus niet gebruiken en misschien is daar ook iets aan kapot en belandde hij daarom bij de kringloop, maar als magnetron, zonder de heteluchtfunctie te benutten, doet hij het toch best en gaat zelfs tot 1000 watt. Geef mij dus ook maar Sharp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelukkig raken we niet volledig off-topic, het ging tenslotte over opwarmen in de magnetron. Tegengeluid... zodat we niet beschuldigd kunnen worden van reclame! ik heb nu , zoals gezegd, een veel kleiner exemplaar , wilde eerst een nieuw fornuis [voor de oven dus], maar koos voor dit apparaat van het merk...: Etna! nou 'wereldbekend in Nederland' natuurlijk , inderdaad ja voor fornuizen.

Heb 't boekje hier: maximum van de heteluchtoven is 240 graden C Het maximum vermogen van de magnetron... is 100% ..huh.. ja % waarvan? geen idee .. er worden geen graden genoemd. Het gaat om de ECM153wit http://www.amsterdam2stay.nl/Manuaal%20Combined%20Oven%20NL%20and%20ENG.pdf pagina 22 : Technische gegevens
Voeding 230 V 50 Hz
Aansluitwaarde 2500 W
Magnetronvermogen 900 W
Grillvermogen 1100 W
Heteluchtvermogen 2500 W
Oveninhoud 25 l
Gewicht 17,23 kg
Afmetingen (bxhxd) 513 x 306,2 x 483 mm Wat een raar gedoe... waarom niet gewoon de graden vermelden en toepassen?
amc
8 jaar geleden
@jodokus; Haha.....ik heb ook nog steeds mijn allereerste HE combimagnetron! Ik kocht hem in 1984 en hij kosttte ook een 'rib uit mijn lijf' bijna 1800 guldens! Je kon er nog kaartjes insteken die de magnetron 'zag' en er automatisch een tijd van bereiding aan gaf. Hij heeft een magnetron, grill én convectiefunctie en was een van de eersten. Hij staat in de bijkeuken en doet het nog steeds prima! Hij was een stuk groter dan die van nu en daarom kocht ik een kleinere die in de keuken minder plaats innam.
Mijn magnetron nu heeft een vermogen van 900 W, grill 1500 w en oven 2100 W. Haha.......voor al die verschillende knopen en standen moest ik er in het begin zeker ook steeds het boekje bijpakken! Ik denk wel dat het verschil uitmaakt of je de bonen uit het glas opwarmt of de al goed gegaarde bonen van een al klaargemaakt gerecht. De velletjes eromheen zijn dan nog relatief hard en als zij te warm worden kunnen ze dus breken....dat doen ze ook als je ze uit de pot in een pan laat koken en niet direct na het opkoken klein zet om te garen. Eenmaal gegaard ontploffen ze niet meer snel of helemaal niet, dat weet ik dus niet omdat ik het nog nooit geprobeerd heb in de magnetron ;-0 ik verwarm ze slechts 2-3 min. en ze zijn ook op de hoogste stand, nog nooit ontploft..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee Jo, natuurlijk heeft je magnetron ook een stand 100%; 70, 50, 30 en 10% waarschijnlijk ook . Maar daar gaat het in eerste instantie niet om. Jouw magnetron heeft een vermogen van 900 watt, dáár gaat het om. Als je bv iets wilt ontdooien moet je hem op 30% oftewel ca 300 watt zetten en vaak zie je op verpakte kant en klare producten dat je die op 700 watt oftewel 70% moet verwarmen. İs het je nu duidelijk? Als niet, vraag gerust verder en ik zal je zo goed als mij mogelijk is antwoorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus nogmaals voor de duidelijkheid, als jij jouw magnetron op 100% zet dan staat hij op zijn maximale vermogen en dat is 900 watt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc , heb zitten tellen op de vingertjes hihi, die van jou 1984 is ouder, ik ben in '87/'88 verhuisd naar mijn vorige huis, en daar heb ik deze oude Sharp, mijn eerste combimagnetron [so-wie-so eerste magnetron!] meteen gekocht [en ook een wasmachine, koelkast, stofzuiger.. de hele mikmak]. De combimagnetron kocht ik bij Termeulen nog, voor de mensen uit 010 - onder ons. Wat er ineens 'boven kwam drijven' is dat ik aan kwam lopen toen in de winkel en dat er voor mijn neus , voordat ik nog maar iets had kunnen vragen... , een andere prijskaart [zo'n groot wit ding] voor werd gezet, met een per saldo à la minute korting van ... fl.150,= ... hoezo leuk? ik heb het niet gevraagd was er wel erg blij mee en dat trok me heel soepel over de "hoge-prijs" streep... Wat je vertelt over kaartjes, dat ken ik niet, nee. Maar je hebt er een kleintje bij gekocht en dus werkt de oude op halve kracht haha... dat is oneerlijke concurrentie ;-)) Doet er niet toe, ze waren ijzersterk, dat is zeker.
Ik hoop dat ik met dit kleintje, lichtgewicht en ook klein van afmetingen, binnenkort toch wat beter uit de voeten kan. Merk dat het allemaal niet zo simpel is, maar hij is binnen iig en dat is fijn en handig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zondag Voor mij is het minder duidelijk.
Voor mij is 900 graden en dan 10 minuten bijv. stukken duidelijker dan een percentage van iets ..en ...
maakt het onnodig ingewikkeld ... voor mij dus.
Teveel gegevens/teveel gezeur .. kort maar to the point .. dat is wat ik nodig heb. Ik klop graag bij je aan , als 't me ontgaat, merci!
amc
8 jaar geleden
900 graden zou wel heel erg heet zijn hè? Een magnetron verwarmt door elektromagnetische straling en daarbij wordt geen temperatuur afgegeven. Je moet bedenken dat door de straling de watermoleculen van het eten in beweging komen, die middenin het gerecht zitten. De molecules gaan trillen en dit veroorzaakt door de wrijving dan warmte. Het eten zal dus zo warm worden. Hoe hoger de frequentie van de golven is, hoe hoger de snelheid en de energie van de golven is. De hoogste stand is dan 100% en dan verwarmt het eten dus volop en sneller dan bij 75%. bij 50% is het dus de helft en daaronder dus nog minder. Zo moet je het dus zien. De laagste stand is dan meer om te ontdooien en de hoogste om vloeistoffen te verwarmen en kliekjes op te warmen. Het model met de kaartjes, maakte het beginners erg gemakkelijk. Er was nog weinig bekend en er waren al helemaal geen recepten met magnetrongerechten in kookboeken beschreven. Maakte je bijv. vis klaar, dan stak je het kaartje met 'vis' erin en hij schakelde dan automatisch naar de stand en de tijd voor vis. Die verschenen dan op het display. Je hoefde dan alleen de 'aan' knop in te drukken en hij begon. Zo leerde je automatisch de standen en tijdsduur van de gerechten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc @zondag Mijn vorige [oude - Sharp] combi had 3 standen laag/medium/hoog simpel. Iets in 3 minuten opwarmen betekende *hoog en *3.minuten , klaar. ^^^^^^^^^^^^^^^^^ Ik schreef dit meteen voordat ik je post gelezen had @amc. Ik moet erg moe geweest zijn, tijdens de vorige berichten wisselingen [24 uur of langer zelfs]... >>het klikte niet<< Ach, ik haalde magnetron en oven gedeelte qua warmte / werking door elkaar, dat is me nu duidelijk. Ik heb ook lang [ca. 2 jaar] geen oven gehad, dus dat zakt in de peilloze diepten van jodokus' geheugen hihi... ook wel weer verklaarbaar natuurlijk. Niettemin zou ik er iets voor doen om een oude identieke Sharp combi te kunnen veroveren... Een blik op MP gaf me meerdere mogelijkheden in Sharp 'op leeftijd' maar de mijne zat er niet bij. Oké het was maar een poging.
Heb wel even van de oude [die nog op vervoer wacht] de gegevens genoteerd, voor het geval dat... heb wel al de gebruiksaanwijzing weg gegooid... jammer, maar goed: opruimen! Het model met de kaartjes spreekt me steeds meer aan ;-))
Zal me iets meer moeten verdiepen in het nieuwe exemplaar en dat kost even tijd, nou ja, niet anders verwacht hoor.
Het boekje ligt erbij dus ... >...met het boek in de hand kom je door het ganse land hihi
Cryofiel
8 jaar geleden
Een magnetron die op 75% staat, werkt NIET op 75% van zijn vermogen. Een magnetron werkt namelijk altijd op 100% van zijn vermogen. Wat er gebeurt wanneer je de magnetron op 75% zet is dat hij gedurende 75% van de tijd op 100% van zijn vermogen werkt, en dan gedurende 25% van de tijd op 0% van zijn vermogen (ofwel: uit staat). Voorbeeld: als je de magnetron op 75% zet, zou hij 3 seconden op 100% kunnen werken, dan 1 seconde uit staan, dan weer 3 seconden op 100%, dan weer 1 seconde uit, enzovoort. Je kunt dat meestal goed horen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hé Cryo dat is interessant. Ik wist dat helemaal niet. Bedankt voor deze informatie. Maar ik ben wel bang dat je de arme Jo nog meer in de war maakt met deze kennis dan ze nu al is.