Ik ben op zoek naar een recept om een woksauce te maken zoals die in de wok restaurants gebruikt worden. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (1)

In restaurants waar veel gewokt wordt, hebben ze vaak kant-en-klare sauzen waaraan veel additieven zijn toegevoegd. Dit zijn grotere hoeveelheden die langer bewaard moeten worden. Ze hebben vaak ook smaakversterkers toegevoegd, die ook een specifieke smaak aan gerechten geven, die in zelfs een kant-en-klare woksaus uit een flesje weer anders zal smaken. Het is dus lastig om zo'n smaak precies te evenaren.

Een goede basis woksaus ziet eruit als volgt;
½ eetl. sojasaus,
½ uitgeperste citroen,
1 eetl. sesamolie,
stukje geraspte verse gember,
1 theel.djintan (komijn),
1 theel. ketoembar (koriander)
1 theel. honing,
gehakte rode peper, of sambal/cayennepeper.

Deze saus past zowel bij vlees als groenten.

Je kunt ook een woksaus maken van ketjap manis:
Doe in een pannetje 1½ dl. ketjap manis, 2 geperste teentjes knoflook, ½ eetl. rijstazijn, 2 theel. suiker, 2 theel. sambal badjak en ½ theel. ketoembar. Maak alles even warm zodat de suiker kan oplossen. Voeg deze saus toe aan groenten.
Voeg er evtl. 3 eetl. honing en 4 eetl. zoete chilisaus aan toe, roer goed door en voeg hem dan toe aan kip- of vleesgerechten, maar het kan uiteraard ook bij alleen groenten.

Een zoetzure woksaus maak je door het sap uit een blikje ananas met wat water te verlengen tot je 1 dl. hebt en het in een kommetje te doen. Roer ½ eetl. maizena aan met 1 eetl. water en roer het door het ananassap, doe er nog 2 eetl. tomatenketchup, 1½ eetl.suiker, 1 eetl. vissaus en een kleine eetl. witte wijnazijn bij. Klop met de garde even tot een glad sausje.
Het hoeft niet in een pannetje warm te worden, want je giet dit bij de groenten en het gebakken vlees in de wok. Bij het doorwarmen zal het gaan binden.
amc