Hoe kan het dat soep van het ene op het andere moment bedorven is?

Mijn oom heeft van de week erwtensoep gemaakt. De pannen heeft hij laten afkoelen en daarna in de koelkast gezet. De volgende ochtend waren ze bedorven.

Hoe kan dat? Alle ingrediënten waren vers behalve de bouillonblokjes en de spliterwten (gedroogd pakje van hak)

Ik wil zelf vanavond snert koken en ik wil niet hetzelfde probleem hebben. Word 10 liter en zo'n grote pan kost toch al snel voor €15 aan ingrediënten.

8 jaar geleden
in: Koken
55.3K
paulus811
8 jaar geleden
Echt bedorven of zuur?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor je soep in de koelkast zet, moet deze echt helemaal zijn afgekoeld, zonder deksel er op. Je kunt de soep evt. wel afdekken met een theedoek maar het beste is wegzetten op een koude plaats, wel vorstvrij: schuurtje, kelder, niet verwarmde bijkeuken, klompenhok etc.
Vooral niet de deksel erop doen, dan wordt je soep zuur.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik denk zuur Paulus. Ik heb ze zelf niet geproeft ik lust sowieso geen snert. Ik had een bakje van die snert mee gekregen voor mijn man en daarvan stond de volgende dag de deksel bol. Mijn tante belde op en zei dat de soep "bedorven" was.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Hij rook trouwens gewoon goed.
paulus811
8 jaar geleden
In kleine porties verdelen, af laten koelen tot kamertemp en dan in de koelkast. Een grote hoeveelheid snert duurt veel te lang om terug te koelen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Niet in de pan laten zitten dus. Maar de losse bakjes laten afkoelen. Dat vermindert de kans op zuur worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zult het raar vinden, maar als mijn soep gewoon zuur is, kook ik ze even door, en eet ze gewoon op. Ik vind soep die wat zurig is, lekker. Deden wij thuis een halve eeuw geleden eveneens.
Je gaat er echt niet van dood...
flyingcrow
8 jaar geleden
Misschien hetzelfde principe als zuurdesem?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet alle bacteriën en schimmels maken gif, en door te koken zijn ze dood. Yoghurt en kaas zijn een levend bewijs dat de werking van bacteriën/schimmels gezond zijn.

Antwoorden (2)

Dit wordt veroorzaakt door de grote massa dikke soep en de bacteriesporen die al snel uitgroeien tot normale bacteriën. Juist de dikke soep en de grote hoeveelheid, zorgen ervoor dat alles lang warm blijft. Verreweg de meeste bacteriën zelf zijn al 'doodgekookt' omdat ze de hitte niet overleven, maar sommige bacteriën vormen sporen als soort 'overlevingsvorm'.
Is de soep langzaam afgekoeld en komt deze op een temperatuur die zij prettig vinden (tussen 7 graden C en 60 graden C) zullen de sporen tot normale bacteriën uitgroeien en zeker zolang de temperatuur niet onder de 7 graden uitkomt.
Bacteriën vermenigvuldigen zich ondertussen heel snel, met als gevolg zure soep die soms al begint te schuimen.

Indien het niet geonweerd heeft, zal dit de oorzaak zijn van het snelle bederf.

Om het te voorkomen, zal je zeker dikke soep dus direct na het koken, in kleinere porties moeten verdelen. Deze zet je dan weg om verder af te koelen in een koudere omgeving. Je kunt ze bijv. in een bak met koud water zetten, in een koude kamer, schuur of ook buiten als het daar lekker koud is, zoals 's nachts/ tegen de avond.
Zijn ze eenmaal koud, zet ze dan altijd in de koelkast of vries ze in.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord, met kennis geschreven. Een +
flyingcrow
8 jaar geleden
Precies! dikke plus!
Het is bekend dat als je erwtensoep bewaard, bij omweer met bliksem.
De soep bederft!

Toegevoegd na 2 minuten:
Na het afkoelen in kleine porties invriezen, voorkomt verder bederven!
succes